fbpx
SketchUp afbeelding van een overdekt plein met grijze gebouwen rondom, met groen, terrasmeubilair en mensen

Rechtstreeks in de SketchUp interface visualisaties maken in je zelf gekozen stijl, samen met productiviteitsverhogende verbeteringen. Dat is SketchUp 2024! En alsof dat nog niet genoeg is introduceert SketchUp op de iPad ook nog een nieuwe Labs functie om 3D scannen en ontwerpen te versnellen.

De linkerkant. van de afbeelding is een SketchUp gestileerde afbeelding van zwart witte bloemen aan de rechterkant staat dezelfde afbeelding met Ambient Occlusion

In de nieuwste versie maak je in SketchUp zelf realistischere visuals. Je tilt je ontwerpen naar een hoger niveau door diepte toe te voegen. Je hoeft niet meer te switchen tussen verschillende softwarepakketten voor je concept visualisaties.

Naast de mogelijkheid om uitgebreid te visualiseren zijn de prestaties van SketchUp 2024 verbeterd. Met de introductie van een nieuwe grafische engine en laagdrempeliger manieren om je ideeën met externe partijen te delen verhoog je heel eenvoudig je productiviteit. De introductie van nieuwe functies om te visualiseren, presenteren en samen te werken staan garant voor een bijzonder jaar voor zowel de software als voor jou als SketchUp gebruiker. Deze nieuwe release nodigt uit om nieuwe creatieve ontdekkingen te doen!

De linkerkant. van de animatie laat een SketchUp model zien van een modern cafe met grote ramen, waar mensen koffie drinken, de rechterkant is dezelfde afbeelding met Ambient Occlusion

Deel met een gerust hart je SketchUp visuals

Voeg optische accenten en diepte aan modelranden toe met Ambient Occlusion, een nieuwe stijlinstelling. Met deze nieuwe functie creëer je visuals die op een klei- of witmodel lijken. Ambient Occlusion is een belangrijke stap in de ontwikkeling van SketchUp en één van SketchUp's belangrijkste innovaties tot nu toe. Deze functie is beschikbaar voor de desktop applicatie, SketchUp for iPad en in LayOut.

Stijlen die aansluiten bij jouw ideeën

Je moet kunnen beschikken over unieke visuele stijlopties die aansluiten bij de esthetische wensen van de klant. Ambient Occlusion zorgt voor een visueel evenwicht tussen te eenvoudig en hyperrealistisch. Zo voeg je esthetische effecten aan je 3D model toe zonder te veel los te laten over de materiaalkeuzes.

Bouw en bewaar je favoriete Ambient Occlusion instellingen met SketchUp Styles en deel deze gepersonaliseerde stijlen met je team. Zo bouw je aan een gezamenlijke visie.

Verbeter je 2D documenten

Met Ambient Occlusion heb je ook een extra hulpmiddel in handen om diepte en complexiteit aan 2D tekeningen toe te voegen. Omdat LayOut ook Ambient Occlusion ondersteunt, voeg je deze stijlen gemakkelijk toe als je een 2D tekeningen maakt. Schakel Ambient Occlusion in in je SketchUp Scenes in LayOut en de visuals worden automatisch in je hele bestand geüpdatet.

Complexere visualisatie binnen handbereik

Verbeterde import- en exportprocessen voor USDZ- en glTF-bestanden zorgen voor probleemloze workflow tussen SketchUp en real-time applicaties zoals NVIDIA Omniverse of Epic Games' Twinmotion. Zo creëer je sneller gerenderde animaties en geavanceerde XR-weergave-ervaringen.

Twee mannenhanden houden een iPad vast die een scan met blauwe lijnen maken van een ruimte met schuine wanden en rechts een plant

Scan, ontwerp en werk samen in 1 app

Met de nieuwe SketchUp Labs functie voor je iPad maak je zonder moeite gedetailleerde as-built tekeningen en zet je je ruimtelijke scans direct om in 3D-modellen. Met behulp van de nieuwste technologieën van Canvas, Apple en Trimble legt Scan-to-Design [Labs] ruimtes beter vast dan bijvoorbeeld referentiefoto’s. Zo bespaar je extra tripjes naar de bouwplaats om details te controleren.

In tegenstelling tot andere scanoplossingen die veel tijd nodig hebben om een 3D-model te genereren of waarbij je extra tools nodig hebt voor je import, biedt Scan-to-Design [Labs] de mogelijkheid om binnen een oogwenk te scannen, een model te creëren en te starten met ontwerpen.

Slimme modelgeneratie

SketchUp transformeert scangegevens in zuivere, georganiseerde geometrie waarmee je meteen aan de slag kan. Zo besteed je minder tijd aan het opschonen van scandata en heb je meer tijd om je ideeën uit te werken.

3D output op maat

SketchUp biedt meerdere opties voor het scannen en creëren van een perfect 3D-model. Scan-to-Design levert verschillende soorten geometrie, meshes en vlakken voor verschillende workflows. Je bepaalt zelf of je de geometrie met fototexturen wilt hebben en modellen zijn intelligent georganiseerd, waardoor je de outputs kan kiezen die aansluiten op jouw behoeften. Een project dat op je iPad start, publiceer je eenvoudig op Trimble Connect, zodat je jouw ideeën verder kunt uitwerken met de SketchUp desktop mogelijkheden.

Let op! Scan-to-Design [Labs] is nog in ontwikkeling als SketchUp Labs functie. De feedback van gebruikers draagt bij aan de verdere ontwikkeling van deze toepassing.

Scan-to-Design [Labs] is beschikbaar op Sketchup for iPad - inbegrepen bij een SketchUp abonnement of de 7-daagse trial versie.

Deel je 3D ontwerp met iedereen

Het is van essentieel belang om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang van je project. De Link Sharing functie van SketchUp op de iPad en de web app is al razend populair en nu ook beschikbaar voor SketchUp voor desktop. Het is niet meer nodig om afgevlakte visuals te exporteren of om projectupdates te formatteren en exporteren: deel gewoon een link!

Deze link toont het hele model of de scènes die je hebt geselecteerd en is voor alle ontvangers zichtbaar zonder SketchUp abonnement. Gewoon, in de browser. Schakel de zichtbaarheid van bestanden direct in SketchUp in of uit voor iedereen die meekijkt.

Klaar om te proberen? Via deze link bekijk je een model dat door het SketchUp team is ontworpen.

Optimalisatie van elke ontwerpfase

Een nieuwe grafische engine zorgt ervoor dat SketchUp sneller en reactiever is. Tests met klantmodellen lieten een gemiddelde toename van acht keer de gerenderde frames per seconde zien. Door modellen heen bladeren voelt aanzienlijk lichter en sneller aan. Core modeling-updates vergroten de functionaliteit van de Move tool en verbeteren inferenties om visuele ruis te verminderen.

Door de nieuwe conceptmodus in LayOut die rekenkracht bespaart navigeer je efficiënt door werkmodellen, terwijl het mogelijk blijft om hoge-resolutie documenten te exporteren.

Verbeterde interoperabiliteit

Lever nauwkeurige BIM documentatie en verbeter de cross-software interoperabiliteit met IFC import en export verbeteringen:

  • SketchUp data is nu nauwkeuriger gemapt naar IFC klasse attributen;
  • Nieuwe geometrie vlakvulling is beschikbaar voor het creëren van geoptimaliseerde geometrie en lichtgewicht IFC bestanden;
  • Gebruikers exporteren nu consistent data van Advanced Attributes en Dynamic Components.
  • Importeer bestanden met speciale tekens en behoud de oorsprong van de tekening op een voorspelbare manier.
  • Dankzij nauwkeuriger terreingegevens en vereenvoudigde import in Add Location kan je zonder problemen real life gegevens in SketchUp importeren.

Aan de slag met 2024

SketchUp 2024 is een grote sprong voorwaarts in het verbeteren van visualisaties en legt de basis voor grootse ontwikkelingen in professionele ontwerpworkflows.

Upgrade naar SketchUp 2024 om te ervaren wat SketchUp allemaal voor je in petto heeft. Nog geen SketchUp gebruiker? Probeer SketchUp 2024 dan 7 dagen gratis.
Als je al klaar bent om aan de slag te gaan helpen de officiële SketchUp resellers graag met het uitzoeken van een abonnement dat bij jou past.

 
SketchUp: Welk renderprogramma moet ik kiezen?
SketchUp: Welk renderprogramma moet ik kiezen?

Raytracing versus Realtime

Of: Welk renderprogramma moet je kiezen?

Orlando Sardaro, SketchUp liefhebber van het eerste uur en directeur van Design8 bv geeft antwoord op de veelgestelde vraag: "Welk programma moet ik kiezen om een fotorealistische weergave te maken van mijn SketchUp ontwerpen?"

Wist je dat er rond de 50 renderprogramma's op de markt zijn? Maar… welke moet je nu kiezen als je met SketchUp tekent? Keuzestress! En omdat wij deze vraag zeer regelmatig krijgen, gaan we dit eens nader bekijken!

Raytracing of Realtime?

We kunnen renderprogramma’s tegenwoordig grofweg in twee categorieën indelen:

  • Raytracing: Het beeld wordt pixel voor pixel berekend en weergeven
  • Realtime: Het beeld staat direct op je monitor

Als eerste moet je een keuze maken uit één van deze categorieën. Vervolgens kies je in deze categorie een programma dat bij jouw wensen en budget past.

Vier verschillen

De vier grootste verschillen tussen Realtime en Raytracing zijn:

  1. Snelheid - Realtime geeft sneller een resultaat
  2. Kwaliteit - Raytracing geeft een mooier resultaat
  3. Animatie-opties - In Realtime beweegt alles en maak je sneller animaties
  4. Workflow - Realtime werkt eenvoudiger en door de snelheid kun je gesynchroniseerd werken

1. Snelheid

Bij een Realtime render-programma wordt alles direct door de videokaart berekend. Zie het als het spelen van een game: als je daarin bijvoorbeeld een voertuig bestuurt, heeft het weinig zin om te wachten tot de hele straat gerenderd is voordat je je weg vervolgen kan. Dan ben je al 10x ingehaald! Nee, je wilt direct resultaat. Je draait een hoek om en BAM: je ziet direct de straat, de lantaarns, de huizen en ... je tegenstander natuurlijk!

De consequentie daarvan is dat het resultaat nooit zo mooi kan zijn als een beeld waar de computer uitgebreid de tijd voor kan nemen. Desalniettemin kan een realtime gerenderd beeld best mooi zijn, steeds mooier eigenlijk. Denk maar eens aan het verschil tussen Space Invaders toen en Call of Duty nu…

En als je uiteindelijk in een Realtime programma op de knop drukt om je render als afbeelding op te slaan, dan kost het uitrekenen van het eindresultaat een paar seconden, misschien minuten, maar meer zeker niet. Een Raytracing programma heeft voor hetzelfde beeld al snel een kwartier nodig. En dat is onhandig als je aan het eind van de dag honderd renders moet inleveren!

2. Kwaliteit

Bij een Raytrace renderprogramma worden alle pixels op het beeldscherm één voor één uitgerekend door lichtstralen af te vuren (rays) en te bekijken wat die allemaal zoal tegenkomen. Dat kunnen lichtbronnen zijn, andere objecten, doorzichtige vlakken, etcetera. Het resultaat is een perfect plaatje, tegenwoordig niet van echt te onderscheiden. Neem nu de afbeeldingen van de IKEA producten: zit geen foto bij hoor!

Dat berekenen gaat best snel, steeds sneller eigenlijk, maar je moet bij afbeeldingen met een hogere resolutie toch al snel een paar uur wachten op je eindresultaat. Raytracers hebben vaak wel een realtime preview, maar dat is slechts een grove benadering van het eindresultaat en vaak nog heel korrelig. De realtime preview geeft je snelle feedback op je acties, zoals het aanpassen van kleur, glans of lichtintensiteit maar dient niet als resultaat.

De kracht van Raytracing ligt dus in de kwaliteit en daarom is het een goede keuze als jouw afbeelding in een magazine komt waar iemand het uitgebreid kan inspecteren.

3. Animatie

Wat is een animatie eigenlijk? Een animatie is een bewegend beeld. En kan dus nooit één afbeelding zijn. Zelfs een GIF, een bewegende afbeelding, bestaat intern uit een aantal plaatjes. We hebben het dus eigenlijk over een film. Een film bestaat altijd uit meerdere stilstaande beelden. Denk aan de oude 8mm films. Dat was een strip met zo’n 25 beelden voor één seconde film (FPS, Frames Per Second). Tegenwoordig betekent dat dus dat je 25 renders voor één seconde film moet maken. Als je de paragraaf over Snelheid hebt gelezen dan snap je dat Realtime de juiste keuze is als je animaties wilt maken.

Foto door Eric Terrade

In een Realtime programma laat je moeiteloos dikke rijen auto's rijden, mensen lopen/rennen/dansen/praten/bellen, je laat vlinders vliegen, de haard branden en met een druk op de knop regent of sneeuwt het. Daarbij wiegen de bomen en bladeren in de wind en zweven de wolken voorbij terwijl de zon langzaam ondergaat en de lichtkleur verandert in de reflectie op het kabbelende water…

4. Workflow

Het laatste grote verschil is de workflow, je werkwijze. Daar bedoelen we dan ook de leercurve mee. Een Raytrace renderprogramma is doorgaans wat lastiger te leren omdat je niet direct het resultaat ziet én je vaak meer opties hebt. V-Ray, bijvoorbeeld, kun je rustig vergelijken met een heel complexe professionele spiegelreflex fotocamera.

Heb je tijd om er in te duiken, dan kun je heel veel uit een Raytrace programma halen en is dat ook zeker de moeite waard. Terwijl na een middagje stoeien met een Realtime programma je al snel voldoende goede resultaten boekt. Als jouw klant tevreden is met ‘voldoende goed’ dan heb je je investering in een Realtime programma snel terugverdiend!

Daartussenin zit nog het programma SU Podium. Wél Raytrace, maar niet zo veel opties en geen realtime preview. Met name dat laatste maakt het lastiger om te snappen wat je doet maar door de beperkte set opties kom je toch al snel bij een Raytraced eindresultaat.

Stand Alone of Plugin?

Er is nog één belangrijk ander verschil tussen de renderprogramma’s, en wel deze: werkt het programma op zichzelf, dus zonder dat je je 3D tekenprogramma open hebt? Of is het een set extra knopjes in je 3D programma (plugin of extensie)?

Draait het programma in je 3D programma, dan is elke wijziging aan je geometrie direct in de volgende render verwerkt. Bij Realtime is dat bovendien direct.

Draait het stand alone, dan moet je dus eerst je 3D model openen. En als jouw model later wijzigt, dan moet je het opnieuw in je renderprogramma inladen. Vaak worden daarbij de meeste aanpassingen wel bewaard gelukkig, maar het levert toch gedoe op. Daar heb je met een plugin/extensie geen last van: je 3D model en de render zitten altijd samen, dus geen sync problemen.

Conclusie

Als je portemonnee het toelaat zou ik beide soorten renderprogramma’s naast elkaar gebruiken:

  • Wanneer snel niet snel genoeg is en 'mooi' voldoende: Realtime
  • Wanneer mooi niet mooi genoeg is en je de tijd hebt: Raytracing*

* Overigens kun je met bijvoorbeeld Chaos Cloud razendsnel Raytrace renders door externe computers laten uitrekenen.

Toekomst

25 jaar geleden zette ik ‘s avonds m’n 486-computer aan het rekenen om hopelijk de volgende ochtend een resultaat te zien. Als het plaatje na een nacht renderen klaar was, bleef ook nog eens ver achter bij hetgeen we tegenwoordig realtime te zien krijgen. Dat is toch ongelooflijk te noemen!

Het is dan ook de verwachting dat Realtime en Raytracing uiteindelijk naar elkaar toe groeien, zodat je Realtime Raytracing krijgt: een perfect resultaat zonder enige vertraging.

Wanneer het zover is? Dat blijft koffiedik kijken. V-Ray Vision doet het al, maar kent toch nog een vertraging. Maar... omdat de versnelling nu eenmaal de versnelling versnelt, verwacht ik toch wel binnen 3 jaar een vloeiende Realtime Raytracing.

Overzicht Renderprogramma's

Renderprogramma Realtime Raytracing Stand Alone Plugin/Extensie
Altair Inspire Render ✔️ ✔️
Enscape ✔️ ✔️
Piranesi** ✔️ ✔️
SU Podium ✔️ ✔️
Thea Render for SketchUp ✔️ ✔️
Twinmotion ✔️ ✔️
V-Ray* ✔️ ✔️ ✔️

* Realtime middels het bijgeleverde programma V-Ray Vision
** Piranesi is een 2D NPR renderprogramma (Non Photo Realistic)


SketchUp met Generatieve AI: Realiseer je visie nog sneller met Diffusion
SketchUp met Generatieve AI: Realiseer je visie nog sneller met Diffusion

SketchUp met Generatieve AI: Realiseer je visie nog sneller met Diffusion

Het visualiseren van jouw creatieve visie is nog nooit zo eenvoudig geweest. Met de nieuwste release van Trimble, SketchUp DiffusionLABS, kun je de revolutionaire kracht van AI binnen SketchUp benutten om binnen enkele seconden gerenderde afbeeldingen te maken. De toekomst is hier, en dat is een creatievere, capabelere versie van jezelf!

Genereer snel conceptuele renderingen van zelfs een basis 3D-model met SketchUp Diffusion.

Tijdens je dagelijkse werkzaamheden is het waarschijnlijk nodig om je ideeën snel en duidelijk over te brengen. Met schijnbaar oneindig veel ontwerpmogelijkheden moeten we een balans vinden tussen de tijd die je besteedt aan het ontwerpen en de tijd die je besteedt aan het maken van representatieve visuals die je beste en meest creatieve oplossingen laten zien.

Gelukkig kan AI je hierbij aanzienlijk ondersteunen. Hoe? Dat leggen we graag uit:

SketchUp + AI

AI heeft het vermogen om je creatieve capaciteit uit te breiden en nieuwe mogelijkheden te benutten. Bij Trimble zetten ze zich in om innovatie te stimuleren en AI toegankelijk te maken, vooral waar het werk op een positieve manier kan worden beïnvloed.

Hoewel AI zelf niet echt een creatieve visie heeft, kan het je wel helpen om die van jou scherp te stellen. Met de gloednieuwe Diffusion van #SketchUpLabs wordt het genereren van afbeeldingen in SketchUp een fluitje van een cent. Het is een gebruiksvriendelijke generatieve AI die een frisse wind brengt in je creatieve proces en je ontwerpverhaal een behoorlijke boost geeft

Breng je visie in beeld

Kies uit acht vooraf ingestelde stijlen om de esthetiek van je gegenereerde afbeeldingen te bepalen.

Als je het kunt beschrijven, kun je het nu ook visualiseren in SketchUp. Met een eenvoudige tekstopdracht en een basismodel kun je fotorealistische of gestileerde afbeeldingen genereren om jouw specifieke idee te visualiseren.

In plaats van te zwoegen om iets te vinden dat enigszins lijkt op wat je in gedachten hebt en klanten te overtuigen dat jouw idee 'net iets anders' is, kun je nu jouw unieke creatie nauwkeuriger vastleggen.

Ga snel van conceptschets naar gerenderde ontwerpmogelijkheden.

Even snel tussendoor: begin gewoon met de vormgeving die je in gedachten hebt door een van de vooraf ingestelde stijlen van Diffusion te kiezen.

Overwin creatieve blokkades

Instellingsschuifregelaars stellen je in staat om je afbeeldingsoutput nauwkeurig af te stemmen. Behoud de geometrie van je model of geef meer kracht aan je tekstopdrachten.

Ben je inspiratieloos of heb je gewoon de behoefte om meer mogelijkheden te verkennen? Typ dan gewoon een korte omschrijving van de afbeelding die je voor ogen hebt, leun achterover, laat AI de rest doen en laat je verrassen door de nieuwe concepten die worden voorgesteld.

Instellingsschuifregelaars stellen je in staat te bepalen hoeveel invloed jouw aanwijzingen hebben en hoe strikt jouw model wordt nageleefd in gegenereerde afbeeldingen.

Stel, je hebt bijvoorbeeld een eenvoudig massa-model en je wilt wat concepten genereren voor de vorm en afwerking van het project. Beschrijf dan gewoon hoe je wilt dat het gebouw eruit ziet met een tekstopdracht en probeer dan te spelen met de instellingsschuifregelaars. Als je "prompt influence" verhoogt en "respect model geometry" verlaagt, volg je je tekstbeschrijving nauwkeurig, maar geef je je model een twist in de gegenereerde afbeeldingen. Zo ontdek je misschien nieuwe elementen die je inspireren tot een totaal nieuwe richting.

Deze instellingen werken ook andersom. Als je al wat verder bent met je model en je wilt aspecten zoals context, belichting en materialen verkennen, zet dan "respect model geometry" hoger om afbeeldingen te produceren die jouw exacte model tonen met de afwerkingen en context die jij aangeeft.

Snelle tip: je kan meteen naar de tekstprompt gaan om jouw ideeën te zien verschijnen voordat je zelfs maar iets hebt gemodelleerd.

Zoek afstemming in een vroeg stadium

Voeg uw gegenereerde afbeelding als een overlay toe aan uw SketchUp model met Add Scene.

Verken snel verschillende mogelijkheden en maak betere beslissingen met de kracht van 3D-modellering, ideeën genereren, snelle visualisatie en samenwerkingstools, allemaal binnen handbereik in SketchUp.

Wanneer je klaar bent om jouw eerste voorstellen te delen met je klant, opdrachtgever of medewerker, gebruik dan "Add Scene" om je beelden op te slaan als een overlay in de SketchUp Viewport. Eenvoudig te navigeren scènes helpen jou om klanten en medewerkers direct naar de kern van jouw ontwerp te brengen.

Behoud creatieve controle

Combineer de Markeringmodus op de iPad met Diffusion om in enkele seconden van schets naar fotorealistisch concept te gaan.

AI wordt beschouwd als een tool voor idee-ontwikkeling en als een assistent bij productie, maar de visie blijft nog steeds jouw domein. Uiteindelijk wordt de invoer bepaald door een willekeurige combinatie van het model, markeringen op de iPad en tekstopdrachten. De output wordt bepaald door het selecteren van de meest geschikte stijlen en instellingen en uiteindelijk bepaal jij hoe de resultaten worden gedeeld of gebruikt.

Verfijn de opdracht om een idee verder te ontwikkelen, sla de afbeelding op als een Scène om eroverheen te modelleren of te schetsen, of deel de afbeeldingen om een samenwerking op gang te brengen. Diffusion bevindt zich op het kruispunt van creatieve vrijheid en uitgebreide productiviteit.

Verhoog je creatieve mogelijkheden

Ga aan de slag met Diffusion om je mogelijkheden uit te breiden en je creatieve capaciteit te vergroten, terwijl je tegelijkertijd tijd bespaart. Bereid je voor om geïnspireerd te raken en je klanten te verrassen met hoe snel je helderheid en overeenstemming kunt bereiken.

Klaar om Diffusion uit te proberen? Je vindt Diffusion on Desktop in het Extension Warehouse. Het is als native tool beschikbaar in de nieuwste versies van SketchUp voor iPad en Web.

Diffusion wordt uitgebracht als onderdeel van het SketchUp Labs-programma. Het is gratis beschikbaar voor actieve Go-, Pro- of Studio-abonnees voor een beperkte tijd* en met een gratis proefperiode.

Deel je mening

Heb je indrukwekkende, onverwachte of verrassende resultaten? Deel dan hoe je Diffusion hebt gebruikt en wat je hebt gemaakt met de SketchUp Community of op social media met de hashtag #SketchUpLabs.

______________________________________

*Generatieve AI vereist aanzienlijke rekenkracht. Tijdens het gebruik van Diffusion in Labs worden abonnees niet onderworpen aan extra kosten. Toekomstige prijswijzigingen zullen ten minste 30 dagen van tevoren worden aangekondigd.


SketchUp Viewer for Meta Quest blog image

Onbegrensde VR-ervaring met de nieuwe SketchUp Viewer voor Meta Quest

Het is hoog tijd voor een introductie van de allernieuwste innovatie om je uitgewerkte ideeën te bekijken: SketchUp Viewer voor Meta Quest. Deze viewer is een toevoeging aan alle bestaande weergave- en presentatiefuncties die SketchUp al biedt, zoals de onlangs toegevoegde Presentatiemodus op iPad en Augmented Reality (AR) weergave in 3D Warehouse met behulp van QR-codes.

Met PCVR-technologie moeten VR-headsets worden aangesloten op een PC. Dat betekent dat het gebruik van VR beperkt blijft tot één bepaalde plek. Nu is het mogelijk om je SketchUp modellen in Virtual Reality (VR) te bekijken met de VR-brillen Meta Quest 2, Meta Quest Pro en Meta Quest 3. Omdat je geen bedrade verbinding meer nodig hebt, heb je alle bewegingsvrijheid om je ontwerpen te onderzoeken.

Nieuwe functies

Laten we eens kijken naar de nieuwe functies die kenmerkend zijn voor de Meta Quest headsets en waarmee het navigeren in je virtuele wereld eenvoudiger is dan ooit.

Betrek iedereen bij je visie

Vertrouwen winnen en stakeholders de tools geven om weloverwogen beslissingen te maken bevordert de voortgang van je project en creëert draagvlak voor je ontwerpkeuzes. Met de nieuwe VR-presentatiemodus overhandig je met een gerust hart de VR-bril aan je klant en hoef je je geen zorgen meer te maken over een lange leercurve bij de gebruiker. Het delen van je ontwerpen met stakeholders zonder ontwerpachtergrond is nog nooit zo eenvoudig geweest!

Focus op 'Home'

Start SketchUp Viewer op een Meta Quest headset en kom terecht in een nieuw startscherm. Een dynamische tabletop-modus helpt bij het laden en manipuleren van modellen. Het grote voordeel? In VR zijn modellen eenvoudig te schalen, draaien en verplaatsen, waardoor je ze helemaal naar eigen inzicht inspecteert.


Draai en plaats een model in de SketchUp Viewer home-omgeving.

Navigeer met groot gemak

De besturing van SketchUp is vertrouwd als je al ervaring hebt met andere VR-toepassingen, maar is ook intuïtief genoeg voor beginners. Aangepaste ondersteuning voor de thumbstick en gripknoppen van de Meta Quest controllers maken het schalen, pannen en roteren van je modellen in VR een stuk natuurlijker.

Laad grote bestanden supersnel - waar je ook bent

Profiteer van snellere laadtijden en importeer complexere bestanden (tot 100MB of 2,7 miljoen faces). In combinatie met de Trimble Connect integratie is het nu mogelijk een SketchUp model te creëren en te publiceren op het web, iPad of desktop en het model dan direct te zien verschijnen in het Trimble Connect menu van de Meta Quest Viewer.

Waarom VR toevoegen aan je workflow?

  • VR combineert 3D modellering en simulatie. Zo kan de gebruiker een virtuele of gerenderde omgeving met behulp van een speciale headset bekijken, erdoorheen lopen en er interactief gebruik van maken. Als je VR nog niet hebt toegepast in je ontwerpworkflow, is dit hét moment om te onderzoeken wat er allemaal mogelijk is.
  • Het gebruik van VR-technologie draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen en geeft stakeholders de juiste informatie om weloverwogen beslissingen te nemen.
  • In onze razendsnelle wereld zijn ontwerpers en bouwprofessionals voortdurend op zoek naar mogelijkheden om hun ideeën over te brengen op een laagdrempelige en toegankelijke manier. VR biedt de meeslepende ervaring die je ontwerpvisie sneller en duidelijker dan ooit overbrengt. De nieuwe Meta Quest viewer tilt deze belevenis naar een hoger niveau.

De queeste is volbracht

SketchUp for Meta Quest is makkelijk te bedienen en beschikt over krachtige prestatie- en samenwerkingstools. In tegenstelling tot oudere VR-headsets vereisen Meta Quest 2, Meta Quest Pro en Meta Quest 3 een minimale installatie en hoeven ze niet aangesloten te worden op een desktopcomputer.

Verken de mogelijkheden van VR met een VR-headset die je overal mee naartoe kunt nemen.

SketchUp Viewer for Meta Quest is een gratis weergave applicatie voor iedereen met een Meta Quest headset. Bekijk de voorbeeldprojecten die SketchUp meelevert met de app, of bekijk alle SketchUp modellen die in Trimble Connect zijn gepubliceerd of gedeeld.

Om 3D modellen te maken op desktop, mobiel of web heb je een SketchUp abonnement nodig.


Nieuwsbrief

Vul op deze pagina uw gegevens in en blijf op de
hoogte van al het nieuws rond SketchUp Pro.

Contact

Meer weten over SketchUp? Neem dan contact op met een SketchUp Authorized Reseller.

Deze website is een initiatief van Design8 bv, SketchUp distributeur voor de Benelux.