fbpx
  • +31(0)344 577 884
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Van meubels en armaturen tot technisch onderlegde werkplekken: het Grammarly kantoor in Kiev

Van meubels en armaturen tot technisch onderlegde werkplekken: het Grammarly kantoor in Kiev

Het toonaangevende architecten- en interieurontwerpbureau balbek bureau werd gekozen om een geheel nieuwe ruimte te ontwerpen voor één van de grootste kantoren van Grammarly. Deze grote, vooruitstrevende bedrijfsruimte bevindt zich in Kiev, Oekraïne en biedt plaats aan 150 werknemers. We hebben contact gelegd met de hoofdontwerper, Andrii, om de details, uitdagingen te bespreken en waarom ze SketchUp voor dit project hebben gekozen.

Vertel ons wat achtergrondinformatie geven over u, uw team en de soorten projecten waaraan u werkt.
Ik ben afgestudeerd aan de Nationale Universiteit van Bouw en Architectuur in Kiev, alwaar ik mijn architectuurdiploma heb behaald. Daarna ben ik als architect bij het balbek bureau gaan werken. balbek bureau werkt aan verschillende soorten projecten. Wij geven echter de voorkeur aan de zakelijke en commerciële sector; we zijn echter niet beperkt tot een bepaald type gebouw of een specifieke stijl. In het verlengde van deze werkzaamheden

hebben we onlangs het nieuwe Grammarly kantoor in Kiev voltooid.

Ons ontwerpteam bestaat uit 40 mensen, waaronder architecten, ontwerpers, visualizers en projectmanagers. We werken in creatieve teams met een teamleider architect, architecten, ontwerpers en een projectmanager. Over het algemeen bestaat elk team uit drie tot tien personen. Omdat balbek bureau interieurontwerpdiensten levert voor een breed scala aan industrieën, worden de creatieve teams gevormd volgens het specifieke type of de stijl van het project. Bijvoorbeeld hotels, grote kantoorruimtes, middelgrote kantoren, bioscopen, benzinestations, schoonheidssalons, showrooms, "adaptief hergebruik" en restauratieprojecten.

Voor degenen die niet bekend zijn met Grammarly, wie zijn ze en wat doen ze?
Grammarly is een wereldwijd bedrijf met kantoren in San Francisco, New York en Kiev. Ze werken 24/7 en worden door miljoenen mensen over de hele wereld gebruikt als een digitale schrijfassistent. Grammarly gebruikt een overvloed aan IT-apparaten en maakt gebruik van een hoog volume van communicatie en gegevensuitwisseling, zowel binnen individuele als groepsinstellingen.

Wat was de reden achter het bouwen van een nieuw Grammarly kantoor? En hadden ze nog specifieke eisen?
Het Grammarly Kyiv team is in de loop der jaren aanzienlijk gegroeid en in 2016 waren ze hun ruimte ontgroeid. Ze moesten naar een grotere ruimte verhuizen om al hun werknemers en activiteiten onder te brengen. Daarmee had Grammarly verschillende ruimtes nodig voor verschillende activiteiten, waaronder:

  • Een grote conferentiezaal met een capaciteit voor 150 personen
  • Meerdere, kleinere vergaderzalen uitgerust met hoogwaardige audio- en videotechnologie voor conferenties over de hele wereld
  • Ontvangstruimte
  • Geluiddichte recreatieruimte
  • Kantine voor werknemers
  • Dutjeskamer (nap room)
  • Verschillende loungeruimtes
  • Toiletgroepen

Andere vereisten waren milieuvriendelijke materialen, een warm kleurenpalet met een huiselijke sfeer voor het interieur en aanpasbaarheid en flexibiliteit van de ruimte. Ons team was verantwoordelijk voor de locatie van het kantoor, de kantoorindeling, het interieurconcept en alle meubels, armaturen en apparatuur.

Moest u verschillende versies van het ontwerp maken? Zo ja, hoe deed u dit met zoveel vereisten?
Ontwerpers zijn bovenal kunstenaars. Om deze reden hebben we slechts één ontwerpvoorstel ontwikkeld, rekening houdend met alle bovenstaande vereisten. Daarna gaven de klanten feedback op het ontwerp en vroegen om wijzigingen. We hebben de gevraagde wijzigingen aangebracht waar nodig, maar in het algemeen hebben we geen reeks ontwerpoplossingen gemaakt, alleen enkele lay-outvariaties.

Wat was uw ontwerpproces voor het Grammarly kantoor?
We zijn begonnen met het kiezen van een locatie voor het nieuwe kantoor. We moesten kiezen tussen vijf verschillende locaties met schijnbaar verschillende indelingen. De winnaar was het zakencentrum Gulliver in het stadscentrum. Omdat we niet veel tijd hadden voor het ontwerpproject, werd besloten om alle visualisaties alleen met SketchUp te doen, en niet met 3DS Max, zoals we normaal doen. We hebben ongeveer drie tot vier weken bespaard met 3D-modellen om goedkeuring te krijgen voor het ontwerp met het Grammarly team.


Tijd besparen door het Grammarly programma samen te voegen met SketchUp.

Daarna werd het ontwerpproject voor alle engineering werkzaamheden op korte termijn opgeleverd. Bij het kiezen van meubels en decoratieve materialen, hebben we ook de lay-outs en tekeningen van alle ingenieurs gecontroleerd in overeenstemming met ons ontwerpproject. De bouwfase duurde ongeveer een jaar.

Bent u uitdagingen tegengekomen? Zo ja, wat waren ze?
Ja, het ontwerp was heel uniek voor de ruimte, dus we kwamen veel uitdagingen tegen die we hebben overwonnen, waaronder het creëren van een open werkomgeving met twee niveaus, een hangbrug, een dutjeskamer en het opnemen van natuurlijk licht en andere elementen om een werkvriendelijke omgeving te creëren.

Het oorspronkelijke kantoor bestond uit slechts één niveau en een tussenverdieping van 300 m². Om de ruimte maximaal te benutten, hebben we het kantoorgedeelte in niveaus verdeeld met een hangbrug en deze verbonden met een open trap. We hebben ook het tussenverdieping-gebied uitgebreid tot 450 m². Dit creëerde een geïsoleerde werkomgeving voor werknemers. Na een ontmoeting met het Grammarly team en het begrijpen van hun behoeften, was ons idee voor de lay-out om een ontmoetingszone op de begane grond te hebben waar alles centraal zou staan en de interactie van werknemers een centraal punt zou worden. De meet-up zone was in wezen het "hart" van het kantoor en had zes open werkzones eromheen met geluidsisolatie voor privacy. We moesten ervoor zorgen dat dit de werkruimtes scheidde, maar ook een gevoel van "openheid" mogelijk maakte. Om dat te doen hebben we een radiale curve ontwikkeld om de werkgebieden te scheiden en hebben we de eerste en tweede verdieping verbonden met een open trap.


Een bovenaanzicht van de radiale curve en de scheiding van werkruimten met de hangbrug gemarkeerd.

De dutjeskamer was een ander nieuw ontwerpelement voor het gebouw. Deze kamer moest stil en comfortabel zijn zodat werknemers konden rusten, ontspannen en opladen. We hebben een ruimte ontworpen voor drie slapende blokken. Elk blok had donkere gordijnen om het licht buiten te houden en een sensor onder de matras die mensen waarschuwde als de kamer bezet was, zodat mensen niet zouden onderbreken.

Een ander lastig onderdeel was het opnemen van de hangbrug. De lengte van de brug is negentig meter, hij loopt rond het kantoor in een flauwe bocht, kijkt uit over het hele kantoor en wordt iets groter om ruimte te bieden aan kamers op zijn pad. De brug heeft geen grondsteun, hij hangt alleen aan het plafond. Om de dikte van de brug tot een minimum te beperken, plaatsten we de pijpen van het sprinklersysteem onder de begane grond en namen we hun onderdelen op in de ‘body’ van de brug en voegden ze met de structurele elementen van de brug.


De uitdagende hangbrug die de oorspronkelijke lay-out heeft opgesplitst.

Andere uitdagingen waren het gebruik van milieuvriendelijke materialen. We moesten creatief manieren bedenken om deze materialen in de hele kantoorruimte opnieuw te gebruiken. Dit omvatte ook een behoefte aan natuurlijk licht om een positieve balans tussen werk en privé te creëren voor de werknemers en bij te dragen aan een hoger niveau van comfort en efficiëntie.

Voor de behoefte aan natuurlijk licht, hoe wist u hoeveel natuurlijk licht zou helpen met comfort? Heeft u dit geanalyseerd?
Geleid door de kennis van de milieu-ontwerpcode van stedelijke commerciële gebouwen, kan een perimeter diepte van 6 m, of tweemaal de hoogte van vloer tot plafond, potentieel daglicht zijn. De gebouwen dieper dan 12 m hebben dus meer kunstlicht nodig. Het Grammarly-kantoor in Kiev is respectievelijk 8,8 m; daarom plaatsten we de werkgebieden dichter bij de natuurlijke lichtbron en de extra kamers dieper in het kantoor waar ze werden aangevuld met extra verlichting.


Het opnemen van milieuvriendelijke materialen en texturen voor een meer natuurlijke, positieve ruimte.

Waarom heeft u SketchUp gekozen om het Grammarly kantoor te ontwerpen?
We hebben SketchUp gekozen vanwege het gebruiksgemak en de snelheid. Dit project kende krappe deadlines en we hadden een tool nodig waarmee we snel konden werken. Normaal zouden we 3DS Max gebruiken, maar daar was geen tijd voor. Daarom hebben we alles in SketchUp gemaakt - van het oorspronkelijke ontwerp tot de details met de korrelige details, inclusief texturen.


SketchUp ontwerpen die het Grammarly kantoor laten zien.

Wat was uw workflow in SketchUp?
Eerst zijn we begonnen met het ontwerpen van de 3D-modellen met behulp van metingen ter plaatse. Na wat werk aan de ontwerpconstructie zijn we overgegaan op kleinere dingen zoals meubels, verlichting en texturen. Om tijd te besparen hebben we modellen uit 3D Warehouse of van websites van fabrikanten gebruikt. Ons favoriete onderdeel was de presentatie van het model. We gebruikten camera's en scènes om grappige dingen te laten zien, zoals een verjaardagstaart in een bureaulade. We hebben ook geen extensies gebruikt. Dit kwam allemaal voor in SketchUp.

Wat zijn enkele voordelen van het gebruik van SketchUp in een zakelijk architectonisch project zoals Grammarly?
Met SketchUp kan je met een groot, gecompliceerd model in één bestand werken, en niet in kleinere delen. Ik houd ook van de SketchUp Viewer, omdat we onze ontwerpen eenvoudig op onze laptops aan klanten kunnen presenteren.

Hoe heeft u de grootte en prestaties van het SketchUp-model beheerd met zo'n groot bestand?
Dit was eigenlijk niet zo’n probleem. We hebben alles in één model bewaard omdat het kantoor een open indeling had. Op basis van dit ruimtelijke concept was er een minimaal aantal polygonen en alle interieurdetails stonden in de afzonderlijke bestanden. De onzichtbare elementen werden niet opgenomen in het algemene SketchUp-model.

Hoe werkten de teamleden samen aan hetzelfde model? Waren er hier nog uitdagingen?
Ik werkte aan het algemene SketchUp-model en assisterende teamleden hielpen bij de gedetailleerde objecten in de afzonderlijke bestanden. Dat maakte onze workflow eenvoudig en zeer efficiënt, wat hielp met de strakke deadlines waar we onder zaten.

Heeft u SketchUp ook in andere projecten gebruikt? Zo ja, wat waren die?
Jazeker, we gebruiken SketchUp in de meeste van onze projecten. De meest recente zijn:

Wat is je favoriete SketchUp commando?
“Flip”

Credits

  • Architectuur- en interieurontwerpbureau, balbek bureau
  • Architecten: Slava Balbek, Andrii Berezynskyi, Anastasiia Marchenko
  • Project manager: Borys Dorogov
  • Cliënt: Grammarly Kyiv
  • Fotografie: Andrey Bezuglov, Yevhenii Avramenko

Meer informatie over SketchUp in Interieurs?

Schrijf u hier in als u meer informatie over SketchUp Pro voor (commerciële) interieurs wilt ontvangen:


Nieuwsbrief

Vul op deze pagina uw gegevens in en blijf op de
hoogte van al het nieuws rond SketchUp Pro.

Contact

Uw SketchUp Pro importeur:

Design8 bv
Edisonstraat 24 | 4004 JL TIEL, Nederland

T +31 (0)344 577 884
W www.design8.eu
E info@design8.eu