fbpx
De digitale transformatie in commerciële interieurs

De digitale transformatie in commerciële interieurs

Een interview met Michael Kanoza, een product-grafische analist op de speciale afdeling voor visuele samenwerking (dat is nog eens een functietitel!) over hoe Steelcase de trends op de werkplek voorblijft om ruimtes te creëren die mensen helpen om te werken, te leren en te herstellen.

Steelcase werd opgericht in 1912. Hun eerste patent was voor een metalen prullenbak; het vervangen van vlechtwerk door staal was in die tijd een levensreddende innovatie in drukke steden waar branden zich snel verspreiden.

Sindsdien heeft het bedrijf zijn wortels als topfabrikant van kantoormeubilair. Maar ze zijn niet zomaar een meubelfabrikant. Steelcase onderscheidt zich door zijn diepgaande kennis van de commerciële interieurindustrie en zijn speciale afdeling voor visuele samenwerking. Deze afdeling helpt bij de communicatie over producten op maat voordat ze worden gefabriceerd.

In de loop der jaren heeft Steelcase het voortouw genomen bij de transformatie van commerciële interieurs. Tussen de digitale transformatie en de veranderende regelgeving heeft Kanoza de industrie zien groeien en transformeren.

Deze veranderingen hebben het productontwerp en de manier waarop Steelcase met zijn klanten werkt, gestimuleerd. In plaats van alleen maar universeel werkplekmeubilair te produceren, hebben ze zich moeten aanpassen aan maatwerkeisen en adviesbehoeften. In de kantoormeubelbranche is er altijd al behoefte geweest aan het produceren van zogenaamde 'specials'. Het produceren van ideeën en het communiceren ervan in een snel, visueel formaat voor ruimteplanningssoftware is van groot belang.

Trends, trends, en nog meer trends


© Starbucks

De werkomgeving is ingewikkelder dan ooit tevoren. Mensen werken langer en hebben de laatste jaren de opkomst van werken op afstand gezien. Sommige werknemers profiteren van het feit dat ze op kantoor zijn (tweede plaats), terwijl anderen liever thuis werken (eerste plaats) of in een koffiehuis (derde plaats). Wat is dus precies de eerste, tweede en derde plaats? Volgens socioloog Ray Oldenburg wordt werken vanuit een thuisomgeving beschouwd als een "eerste plaats", terwijl werken vanuit een café of koffiehuis wordt beschouwd als een "derde plaats", en het kantoor als een "tweede plaats".

Deze "plaatsen" - vooral "derde plaatsen" beginnen de moderne werkplek te definiëren, die toonaangevende organisaties heeft die springen om hun definitie van een werkplek opnieuw te modelleren. Met factoren zoals de toenemende eisen van het bedrijfsleven, langere werktijden en meer werknemers op afstand om rekening mee te houden, proberen bedrijven manieren te vinden om het comfort, de efficiëntie en de innovatie van de werknemers te helpen verhogen.

Wat trekt werknemers aan in “derde plaatsen”?

"De mogelijkheid om te werken zonder dat collega's langskomen, loungemeubels met een huiselijk gevoel, energieke ruis van mensen, toegang tot lekker eten, een aantrekkelijke sfeer", aldus Frank Graziano, manager van geavanceerde toepassingen bij Steelcase. "Derde plaatsen - in feite openbare plaatsen die mensen helpen de dag door te komen of die hen in staat stellen zich te verzamelen - zijn inspirerend geweest voor de innovatie en de gesprekken in de hele westerse beschaving".

Werkgevers die het belang van derde plaatsen inzien, proberen de essentie ervan vast te leggen door het creëren van ruimtes op de werkplek die de teams weer energie geven en de creativiteit en innovatie bevorderen. Een voorbeeld van deze actietrend is het nieuwe koffiehuis van Google dat op hun campus in Californië werd geopend.

"We brengen het comfort van thuis en de gemeenschap van de derde plaats naar de werkplek om van het kantoor de beste plek om te werken te maken," zei Graziano. "Als je dat doet, verandert het fysieke karakter en de sociale ervaring van de werkplek. Het bevordert een verschuiving in de werkcultuur."

Het ontwerp verbinden met de waarden van de klant

Niet alleen zijn er trends op de werkplek voor werknemers en werkgevers, maar er zijn ook belangrijke industriële niches die uit deze beweging zijn voortgekomen: op maat gemaakte werkplekinrichting.

"We zien een enorme behoefte aan co-creatie tussen de klant, de ontwerper van de dealer, en mijn afdeling die zich bezighoudt met speciaal meubilair voor Steelcase", zegt Kanoza. "Het is belangrijk dat alle belanghebbenden op één lijn zitten en ontwerpen voor hetzelfde doel: de verbetering van de werkplek."

Inherent daarbij is duurzaamheid. In het huidige bewuste consumentenklimaat kan de zorg en strengheid van de productieprocessen een grote doorbraak betekenen. Daarom nemen ontwerpers zoals Steelcase dit zeer serieus en ontwerpen ze specifiek met het oog op duurzaamheid.

"Wij geloven dat het bieden van de beste oplossingen voor onze klanten begint met de zekerheid dat zij de beste oplossingen zijn voor onze omgeving. Daarom houden we bij elk stadium - door middel van ontwerp, productie, levering en productlevenscyclus - rekening met de impact van ons werk op de mensen en het milieu en bieden we mogelijkheden om dingen beter te maken", zegt Graziano.

Verder gaan ze ook in overleg met individuele klanten om ervoor te zorgen dat hun voorstellen voldoen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van elk bedrijf.

De frontlinie van de werkplaatstransformatie

Over de hele linie vragen klanten om creatieve en kosteneffectieve oplossingen voor hun speciale kantoormeubelbehoeften. Het team van Steelcase doet lange tijd onderzoek naar het gedrag en de trends op het gebied van kantoorwerk om de vraag van de klant bij te houden. Daarna bepaalt het team of het ontwerp zelfs mogelijk is om te produceren.

"We onderzoeken de haalbaarheid, levensvatbaarheid en kosten van een speciaal product en communiceren het met behulp van ons speciale visuele communicatieproces," zegt Kanoza.

Klanten die maatwerkproducten nodig hebben, verwachten te zien hoe het er misschien uitziet voordat ze een aankoop doen. Als reactie hierop moeten de ontwerpers van Steelcase dealers hun voorgestelde producten binnen de plattegronden laten zien met behulp van rendering en ruimteplanningssoftware.


© balbek bureau

Technologie gebruiken om te innoveren

Naast het feit dat Steelcase voorop loopt op het gebied van ontwerpinnovatie en werkplektrends, maakt het bedrijf ook gebruik van technologie om deze initiatieven te stimuleren.

Zij waren de eerste fabrikanten die werden opgenomen in 's werelds grootste 3D-modellenbibliotheek, 3D Warehouse, en zijn nu een van de grootste producenten van 3D-modellen op het platform.

"We zouden onze CAD-modellen opslaan in SketchUp en ze uploaden naar 3D Warehouse, zodat gebruikers ze kunnen downloaden", zegt Kanoza. "Vandaag de dag zijn er duizenden downloads van deze modellen. Het 3D Warehouse was een voorloper van hoe we nu SketchUp symbolen hosten op Steelcase.com."

Een symbool is een term die gebruikt wordt voor een 3D-model dat een product voorstelt. Wanneer een symbool wordt benaderd vanuit de planningssoftware van Steelcase, zijn er gegevens gekoppeld aan informatie zoals kleuren, afwerkingen, materialen en kostenrapporten. Deze informatie wordt allemaal verpakt in de planningssoftware die de dealerontwerpers helpt om ze in plattegronden in te delen. Zonder deze symbolen zou het moeilijk zijn om kantoorconfiguraties te plannen met Steelcase-producten.

Een SketchUp workflow

Nieuwe technologie betekende nieuwe workflows en processen met behulp van SketchUp. Deze processen hebben invloed gehad op het ‘specials’ productontwikkelingsproces en het conceptuele ontwerp. Deze nieuwe processen vereisen dat ontwerpers, ingenieurs, vertegenwoordigers samenwerken aan productontwerpen - wat de noodzaak van samenwerking nog belangrijker maakt.

"We gebruiken SketchUp in dit proces. We gebruiken het als een compositietool, waarbij we verschillende CAD-modeltypen importeren en aanvullen om visuele communicatie te creëren", zegt Kanoza, terwijl hij de voordelen van SketchUp in hun bedrijf uitlegt.

Hier zijn twee functies die het gebruik van SketchUp in het bijzonder goed doen:

Ontwerpvalidatie en toepassingsstudies. Deze functie helpt klanten en meubelhandelaren om te visualiseren hoe een nieuw (speciaal) product er uit zal zien als het wordt gefabriceerd. Om te helpen met de visualisatie gebruiken ze 3D-modellen van een speciaal product en plaatsen deze in de plattegrond. Deze ontwerpvalidatie en -studie stelt de behoeften van de klant vast alvorens een mock-up of prototype van het product aan te vragen.

Visuele communicatie speciaal ontwerp. Dit is een nieuwe afdeling die door Kanoza is gestart en waar hij de echte waarde van SketchUp ziet. Binnen deze afdeling ontwikkelt het team de speciale symbolen van op maat gemaakte meubelstukken.

"We gebruiken SketchUp omdat we een manier nodig hebben om de vraag van de klant naar een speciaal ontworpen product visueel te communiceren. Het speciale symbool staat voor een ontwerp dat is beoordeeld door een ingenieur en de vertegenwoordiger. Ze concluderen dat Steelcase [aangepaste stukken] kan ontwerpen en produceren voordat we ze daadwerkelijk produceren", zegt Kanoza. "Als we dealers kunnen laten zien hoe een product er uit zal zien, kunnen we ze aan boord krijgen en ermee instemmen om het te kopen voordat we enige technische inspanning doen."

Het vermogen van deze afdeling om snel specials te conceptualiseren is essentieel om te kunnen inspelen op de speciale meubelbehoeften van hun klanten.

"Zelfs als we niet de kans krijgen om een special te verkopen, bewaren we deze tekeningen op een gehoste website voor dealers om te gebruiken voor toekomstige projecten", zegt Kanoza. "Dit is een krachtig hergebruik van de inspanning. We hebben deze ontwerpen al gevalideerd met engineering."

Omdat ze al een rigoureus proces hebben doorlopen met al hun ontwerpen, weten ze - in de toekomst - dat ze snel kunnen offreren met de zekerheid dat ze kunnen worden gefabriceerd. SketchUp is de sleutel tot het succes van deze nieuwe afdeling.

"Het is een kosteneffectieve, efficiënte manier om speciale productbeelden te ontwikkelen", zegt Kanoza. "Met de efficiëntie van SketchUp en LayOut hebben we meer dan 10.000 modellen van eerder genoemde productontwerpen ontwikkeld.”

Ze krijgen ook een beetje hulp van sommige top extensions: Cleanup3 en FredoScale.

Het delen van SketchUp kennis over de hele wereld

Het gebruik van SketchUp bij Steelcase is niet alleen beperkt tot de Verenigde Staten. Ze gebruiken het over de hele wereld in andere zakencentra. Kanoza is zelfs gastheer van een wereldwijde bijeenkomst waar elke regio van de wereld best practices in SketchUp deelt.

"De voordelen die ik zie zijn de interoperabiliteit van het platform, het gebruiksgemak en een snelle leercurve. Het stelt al onze afdelingen in staat om snel en effectief samen te werken aan speciale productontwerpen.”

Leer meer over Steelcase.

Bron

Meer informatie over SketchUp in Interieurs?

Schrijf u hier in als u meer informatie over SketchUp Pro voor (commerciële) interieurs wilt ontvangen:


Nieuwsbrief

Vul op deze pagina uw gegevens in en blijf op de
hoogte van al het nieuws rond SketchUp Pro.

Contact

Uw SketchUp Pro importeur:

Design8 bv
Edisonstraat 24 | 4004 JL TIEL, Nederland

T +31 (0)344 577 884
W www.design8.eu
E info@design8.eu