fbpx
Meer controle, meer opties en meer tools op iPad

SketchUp for iPad 6.2 is uit en biedt jou meer tools, meer controle over groepen en componenten, diverse import- en exportmogelijkheden en aanpasbare toolbars. In deze blog vertellen wij jou alles over deze release.

Met de lancering van SketchUp for iPad in april 2022 werd al snel duidelijk dat dit jouw creativiteit een enorme boost zou krijgen. Waar je ook bent, je hebt de vrijheid om je iPad te pakken en je ontwerpinspiratie direct om te zetten in 3D schetsen. In de nieuwe 6.2 release gaat ondersteuning voor hover, DWG bestanden, Dark Mode, een nieuwe Flip tool, aanpasbare shortcut toolbars, Solid Tools en meer voor een nog vloeiendere, persoonlijkere modelleerervaring zorgen.

Importeer en exporteer DWG & DXF probleemloos

SketchUp for iPad ondersteunt nu DWG en DXF import en export; het is niet meer nodig te switchen tussen SketchUp versies op desktop of web en iPad applicaties om CAD bestanden op de iPad te krijgen. Importeer 2D concepten direct vanuit CAD op de iPad om ze snel in 3D uit te werken. Terug naar CAD? Exporteer DWG- en DXF-bestanden rechtstreeks van de iPad om deze toe te voegen aan de 2D-basis met de onlangs bijgewerkte bestanden. Alle SketchUp apps en alle software die gebruik maken van DWG's en DXF's zijn nu naadloos met elkaar verbonden.

Precisie en snelheid ontmoeten elkaar met hover

Met de nieuwe M2 iPad Pro is het mogelijk om de Apple Pencil boven de iPad te houden en SketchUp's volledige inferentiemogelijkheden te ontgrendelen. Hover om het exacte middelpunt of eindpunt te vinden en teken meteen nauwkeurig zonder extra hulplijnen of tijdelijke geometrie aan te hoeven maken. Door de muis te bewegen activeert in SketchUp ook de pre-inference mogelijkheid, zodat je objecten precies kan uitlijnen voor je begint te tekenen. Modelleer met Apple Pencil nog sneller en nauwkeuriger op de iPad.

Eenvoudig toegang tot favoriete tools

SketchUp for iPad biedt nu twee volledig aanpasbare werkbalken, elk met ruimte voor acht tools en instellingen. Pas de interface aan op jouw specifieke workflow en houd je favoriete tools bij de hand.

Meer objectcontrole voor een snellere workflow

Voortaan controleer je groepen en componenten op iPad met Save as en Reload in de werkbalk Contextmenu en Outliner.

Verbinden en samenwerken
Ontdek nieuwe manieren om samen te werken, ook als je niet bij elkaar bent. Sla individuele componenten gewoon op in het gedeelde project van je team in Trimble Connect door "Opslaan als > Naar Trimble Connect" te selecteren in de werkbalk van het contextmenu. Vanaf daar ben je dan in staat om onafhankelijk aan elk onderdeel te werken. Zo kunnen teamleden aan verschillende onderdelen werken terwijl iemand het primaire model blijft bijwerken. Als de bewerkingen klaar zijn, laad je gewoon de nieuwste componenten opnieuw in het hoofdbestand.

Intelligente iteratie
Wil je alternatieven voor specifieke producten of onderdelen in je model testen en presenteren? Met Reload is dat eenvoudig. Door componenten uit het 3D Warehouse te herladen, test je verschillende opties in je ontwerp. Bouw één basismodel en gebruik Reload om alle onderdelen te vervangen door alternatieven. Zie hoe de mogelijkheden zich razendsnel ontvouwen.

Verzamelde componenten
Wil je alternatieven voor specifieke producten of onderdelen in je model testen en presenteren? Met Reload is dat eenvoudig. Door componenten uit het 3D Warehouse te herladen, test je verschillende opties in je ontwerp. Bouw één basismodel en gebruik Reload om alle onderdelen te vervangen door alternatieven. Zie hoe de mogelijkheden zich razendsnel ontvouwen.

Ingebouwd gemak met Tag Folders

Eenvoud is nu standaard met Tag Folders. Creëer en organiseer je Tags in de iPad app. Tags en Tag Folders zijn naadloos uitwisselbaar tussen Desktop, Web en iPad. Zo kun je alles consist ordenen tijdens het modelleren en presenteren. Toon en verberg eenvoudig verschillende ontwerpconcepten door met één klik meerdere Tags aan en uit te zetten met behulp van Tag Folders. Het maakt niet uit op welk apparaat je werkt, consistente Tags in alle apps betekenen een probleemloze organisatie.

Flip met vertrouwen

Spiegel objecten in één keer goed met het vernieuwde Flip-gereedschap. Na het activeren van Flip zie je duidelijk de vlakken die je kunt spiegelen. Selecteer een vlak om daar over te spiegelen en sleep voor een aangepaste locatie van de transformatie.

Geen geometrie te ingewikkeld met Solid Tools

Modelleer complexe geometrie eenvoudig met de Sold Tools. Combineer twee of meerdere solids tot één met de volgende Solid Tools:

  • Trim
    Gebruik object A om een passende uitsparing in object B te maken. Handig voor bijvoorbeeld houtverbindingen!
  • Intersect
    De overlappende geometrie van object A en object B wordt gebruikt om object C te creëren. Zo weet je bijvoorbeeld hoeveel grond er afgegraven kan worden om een fundering te maken.
  • Split
    Kruisende elementen opsplitsen in twee nieuwe elementen. Nuttig voor bijvoorbeeld massastudies: wat mag blijven of wat kan verwijderd worden?
  • Subtract
    Gebruik object A om geometrie weg te snijden uit object B, waarbij alleen object B behouden blijft. Zo creëer je bijvoorbeeld snel en eenvoudig een opening in een gebogen vlak.
  • Union
    Maak van meerdere solids één solid, waarbij alleen de binnenste geometrie verwijderd wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een dakconstructie met dakkapel.
  • Outer Shell
    Verwijder alle binnenste geometrie uit een sold en behoud alleen de buitenste geometrie. Deze wordt vaak gebruikt als je je 3D model gaat 3D printen, om zodoende materiaal te besparen.

Donkere modus is prettig voor de ogen

Avondmensen en nachtbrakers opgelet: SketchUp for iPad heeft nu ook een Dark Mode welke minder vermoeiend is voor je ogen in de late uurtjes!

Aarzel niet en probeer het op iPad

Verken alle nieuwe mogelijkheden met de gratis 30 dagen trial of krijg gelijk toegang tot de nieuwe functies als je al SketchUp gebruiker bent. Download de App om te starten en login met het Trimble account dat je hebt (gecreëerd). Veel plezier!


 
SketchUp: Welk renderprogramma moet ik kiezen?
SketchUp: Welk renderprogramma moet ik kiezen?

Raytracing versus Realtime

Of: Welk renderprogramma moet je kiezen?

Orlando Sardaro, SketchUp liefhebber van het eerste uur en directeur van Design8 bv geeft antwoord op de veelgestelde vraag: "Welk programma moet ik kiezen om een fotorealistische weergave te maken van mijn SketchUp ontwerpen?"

Wist je dat er rond de 50 renderprogramma's op de markt zijn? Maar… welke moet je nu kiezen als je met SketchUp tekent? Keuzestress! En omdat wij deze vraag zeer regelmatig krijgen, gaan we dit eens nader bekijken!

Raytracing of Realtime?

We kunnen renderprogramma’s tegenwoordig grofweg in twee categorieën indelen:

  • Raytracing: Het beeld wordt pixel voor pixel berekend en weergeven
  • Realtime: Het beeld staat direct op je monitor

Als eerste moet je een keuze maken uit één van deze categorieën. Vervolgens kies je in deze categorie een programma dat bij jouw wensen en budget past.

Vier verschillen

De vier grootste verschillen tussen Realtime en Raytracing zijn:

  1. Snelheid - Realtime geeft sneller een resultaat
  2. Kwaliteit - Raytracing geeft een mooier resultaat
  3. Animatie-opties - In Realtime beweegt alles en maak je sneller animaties
  4. Workflow - Realtime werkt eenvoudiger en door de snelheid kun je gesynchroniseerd werken

1. Snelheid

Bij een Realtime render-programma wordt alles direct door de videokaart berekend. Zie het als het spelen van een game: als je daarin bijvoorbeeld een voertuig bestuurt, heeft het weinig zin om te wachten tot de hele straat gerenderd is voordat je je weg vervolgen kan. Dan ben je al 10x ingehaald! Nee, je wilt direct resultaat. Je draait een hoek om en BAM: je ziet direct de straat, de lantaarns, de huizen en ... je tegenstander natuurlijk!

De consequentie daarvan is dat het resultaat nooit zo mooi kan zijn als een beeld waar de computer uitgebreid de tijd voor kan nemen. Desalniettemin kan een realtime gerenderd beeld best mooi zijn, steeds mooier eigenlijk. Denk maar eens aan het verschil tussen Space Invaders toen en Call of Duty nu…

En als je uiteindelijk in een Realtime programma op de knop drukt om je render als afbeelding op te slaan, dan kost het uitrekenen van het eindresultaat een paar seconden, misschien minuten, maar meer zeker niet. Een Raytracing programma heeft voor hetzelfde beeld al snel een kwartier nodig. En dat is onhandig als je aan het eind van de dag honderd renders moet inleveren!

2. Kwaliteit

Bij een Raytrace renderprogramma worden alle pixels op het beeldscherm één voor één uitgerekend door lichtstralen af te vuren (rays) en te bekijken wat die allemaal zoal tegenkomen. Dat kunnen lichtbronnen zijn, andere objecten, doorzichtige vlakken, etcetera. Het resultaat is een perfect plaatje, tegenwoordig niet van echt te onderscheiden. Neem nu de afbeeldingen van de IKEA producten: zit geen foto bij hoor!

Dat berekenen gaat best snel, steeds sneller eigenlijk, maar je moet bij afbeeldingen met een hogere resolutie toch al snel een paar uur wachten op je eindresultaat. Raytracers hebben vaak wel een realtime preview, maar dat is slechts een grove benadering van het eindresultaat en vaak nog heel korrelig. De realtime preview geeft je snelle feedback op je acties, zoals het aanpassen van kleur, glans of lichtintensiteit maar dient niet als resultaat.

De kracht van Raytracing ligt dus in de kwaliteit en daarom is het een goede keuze als jouw afbeelding in een magazine komt waar iemand het uitgebreid kan inspecteren.

3. Animatie

Wat is een animatie eigenlijk? Een animatie is een bewegend beeld. En kan dus nooit één afbeelding zijn. Zelfs een GIF, een bewegende afbeelding, bestaat intern uit een aantal plaatjes. We hebben het dus eigenlijk over een film. Een film bestaat altijd uit meerdere stilstaande beelden. Denk aan de oude 8mm films. Dat was een strip met zo’n 25 beelden voor één seconde film (FPS, Frames Per Second). Tegenwoordig betekent dat dus dat je 25 renders voor één seconde film moet maken. Als je de paragraaf over Snelheid hebt gelezen dan snap je dat Realtime de juiste keuze is als je animaties wilt maken.

Foto door Eric Terrade

In een Realtime programma laat je moeiteloos dikke rijen auto's rijden, mensen lopen/rennen/dansen/praten/bellen, je laat vlinders vliegen, de haard branden en met een druk op de knop regent of sneeuwt het. Daarbij wiegen de bomen en bladeren in de wind en zweven de wolken voorbij terwijl de zon langzaam ondergaat en de lichtkleur verandert in de reflectie op het kabbelende water…

4. Workflow

Het laatste grote verschil is de workflow, je werkwijze. Daar bedoelen we dan ook de leercurve mee. Een Raytrace renderprogramma is doorgaans wat lastiger te leren omdat je niet direct het resultaat ziet én je vaak meer opties hebt. V-Ray, bijvoorbeeld, kun je rustig vergelijken met een heel complexe professionele spiegelreflex fotocamera.

Heb je tijd om er in te duiken, dan kun je heel veel uit een Raytrace programma halen en is dat ook zeker de moeite waard. Terwijl na een middagje stoeien met een Realtime programma je al snel voldoende goede resultaten boekt. Als jouw klant tevreden is met ‘voldoende goed’ dan heb je je investering in een Realtime programma snel terugverdiend!

Daartussenin zit nog het programma SU Podium. Wél Raytrace, maar niet zo veel opties en geen realtime preview. Met name dat laatste maakt het lastiger om te snappen wat je doet maar door de beperkte set opties kom je toch al snel bij een Raytraced eindresultaat.

Stand Alone of Plugin?

Er is nog één belangrijk ander verschil tussen de renderprogramma’s, en wel deze: werkt het programma op zichzelf, dus zonder dat je je 3D tekenprogramma open hebt? Of is het een set extra knopjes in je 3D programma (plugin of extensie)?

Draait het programma in je 3D programma, dan is elke wijziging aan je geometrie direct in de volgende render verwerkt. Bij Realtime is dat bovendien direct.

Draait het stand alone, dan moet je dus eerst je 3D model openen. En als jouw model later wijzigt, dan moet je het opnieuw in je renderprogramma inladen. Vaak worden daarbij de meeste aanpassingen wel bewaard gelukkig, maar het levert toch gedoe op. Daar heb je met een plugin/extensie geen last van: je 3D model en de render zitten altijd samen, dus geen sync problemen.

Conclusie

Als je portemonnee het toelaat zou ik beide soorten renderprogramma’s naast elkaar gebruiken:

  • Wanneer snel niet snel genoeg is en 'mooi' voldoende: Realtime
  • Wanneer mooi niet mooi genoeg is en je de tijd hebt: Raytracing*

* Overigens kun je met bijvoorbeeld Chaos Cloud razendsnel Raytrace renders door externe computers laten uitrekenen.

Toekomst

25 jaar geleden zette ik ‘s avonds m’n 486-computer aan het rekenen om hopelijk de volgende ochtend een resultaat te zien. Als het plaatje na een nacht renderen klaar was, bleef ook nog eens ver achter bij hetgeen we tegenwoordig realtime te zien krijgen. Dat is toch ongelooflijk te noemen!

Het is dan ook de verwachting dat Realtime en Raytracing uiteindelijk naar elkaar toe groeien, zodat je Realtime Raytracing krijgt: een perfect resultaat zonder enige vertraging.

Wanneer het zover is? Dat blijft koffiedik kijken. V-Ray Vision doet het al, maar kent toch nog een vertraging. Maar... omdat de versnelling nu eenmaal de versnelling versnelt, verwacht ik toch wel binnen 3 jaar een vloeiende Realtime Raytracing.

Overzicht Renderprogramma's

Renderprogramma Realtime Raytracing Stand Alone Plugin/Extensie
Altair Inspire Render ✔️ ✔️
Artlantis ✔️ ✔️
Enscape ✔️ ✔️
Piranesi** ✔️ ✔️
Render[in] ✔️ ✔️
SU Podium ✔️ ✔️
Thea Render for SketchUp ✔️ ✔️
Twinmotion ✔️ ✔️
V-Ray* ✔️ ✔️ ✔️

* Realtime middels het bijgeleverde programma V-Ray Vision
** Piranesi is een 2D NPR renderprogramma (Non Photo Realistic)


SketchUp: Should I Pro or Should I Go?
SketchUp: Should I Pro or Should I Go?

Should I Pro or Should I Go?

Of: Welke SketchUp moet ik nemen?

03-01-2023

Orlando Sardaro, SketchUp liefhebber van het eerste uur en directeur van Design8 bv geeft antwoord op de veelgestelde vraag: "Welke SketchUp moet ik nemen?"

De laatste jaren is het aantal smaakjes van SketchUp aardig toegenomen. Dat is heel fijn, want er is nu meer te kiezen! Maar... we merken dat het soms tot keuzestress leidt. Want welke moet je nu nemen… ? Dat leg ik hieronder uit!

"Smaakjes"

Laat ik beginnen met uit te leggen welke smaakjes SketchUp er anno 2023 zijn en kort de kenmerken:

  1. SketchUp Free
    1. Niet voor commercieel gebruik
    2. Alleen tekenen in de Browser
    3. Op iOS alleen modellen bekijken
    4. 3D Warehouse

  2. SketchUp Go
    1. Mag je commercieel gebruiken
    2. Alleen tekenen in de Browser, maar ondersteunt DXF/DWG bestandsformaat en heeft Solid Tools
    3. Op de iPad kun je er ook mee tekenen!
    4. 3D Warehouse

  3. SketchUp Pro
    1. Mag je commercieel gebruiken
    2. Bevat ook de Desktopversie van SketchUp
    3. Bevat ook LayOut (om je 3D model in 2D te presenteren, op schaal, met maten in je eigen huisstijl)
    4. 3D Warehouse
    5. Extension Warehouse
    6. PreDesign

  4. SketchUp Studio
    1. Alles van SketchUp Pro, plus:
      1. V-Ray voor fotorendering
      2. Trimble Scan Essentials om 3D puntenwolken te verwerken tot een 3D model

Wat ga je ermee doen?

OK, je weet nu welke smaakjes er allemaal zijn, maar da’s natuurlijk nog geen antwoord op je vraag. Laat ik eerst een wedervraag stellen: wat wil je (met SketchUp) doen? Wat is je gewenste resultaat?

Ten eerste: gebruik je SketchUp voor een bedrijf dan valt SketchUp Free af. Gebruik daarvan is alleen voor privé en onderwijs toegestaan. Het lijkt misschien onschuldig om dit te negeren maar … op dit moment krijgen de eerste bedrijven in de Benelux een brief met een schikkingsvoorstel. Meer daarover in een later blog.

Hoef je alleen een 3D model te maken of af en toe eens een SketchUp bestand te openen en op te meten, denk dan eens aan SketchUp Go. Daarin zitten bijna alle tekentools die ook in de Desktopversie zitten, maar je tekent in je browser door in te loggen op app.sketchup.com. Je hebt ook toegang tot het 3D Warehouse en bonus: je kunt er op de iPad ook 3D modellen mee maken en aanpassen! Probeer het maar eens, het gaat verrassend goed!

Ik denk dat uiteindelijk alle apps in de browser draaien, maar voor nu zijn de Desktopversies toch nog vaak functioneler en krachtiger.

Desktop of Browser

Wil je liever een programma op je computer installeren en daarin werken? Dan neem je SketchUp Pro. Dat heeft daarnaast ook veel andere voordelen.

Ten eerst installeert zich dan ook meteen LayOut. LayOut is een losse Desktop-applicatie waarin je van je 3D SketchUp model een 2D presentatie kunt maken. Je 2D presentatie blijft gelinkt met je 3D model, zodat als de één wijzigt, de ander meeverandert. Handig! Je kunt bovendien een schaal voor je tekening aangeven en er maten bij zetten. Je kunt meerdere pagina’s maken met op elke pagina eventueel meerdere aanzichten op je SketchUp model(len). Zo maak jij de mooiste documentatie van je ontwerp, in een handomdraai.

SketchUp LayOut

Ook kun je alleen aan SketchUp Pro allerlei extra functies toevoegen door het installeren van extensies (plugins). Dat doe je vanuit het Extension Warehouse. Daar zitten honderden tools in, van het maken van een stuklijst tot het maken van een fotorender, je kunt het zo gek nog niet bedenken of er is wel een extensie voor geschreven. En ze zijn vaak nog gratis ook, of in elk geval: goedkoop.

Meer

En wil je meer? Denk dan eens aan SketchUp Studio. In SketchUp Studio zit alles van SketchUp Pro, plus de render-extensie V-Ray en de Trimble Scan Essentials. Als je V-Ray alleen in SketchUp gebruikt, dan is SketchUp Studio al goedkoper dan SketchUp Pro en V-Ray los aanschaffen.

En je krijgt met SketchUp Studio ook de mogelijkheid om de puntenwolk van een 3D scan in SketchUp tot een 3D model te verwerken.

De verwachting is dat de functionaliteit van SketchUp Studio in de toekomst alleen maar zal uitbreiden terwijl de prijs klein blijft.

Dus?

Heel kort door de bocht zeggen wij bij Design8 altijd: Een Pro neemt SketchUp Pro.

Overweeg je SketchUp Studio, bedenk dan goed of je V-Ray en de Scan Essentials echt nodig hebt. Anders heeft het op dit moment geen meerwaarde.

Heb je al die poespas niet nodig en wil je gewoon 3D in je browser? Ook op de iPad? Neem dan SketchUp Go. SketchUp Go is ook een oplossing voor die collega die alleen af en toe even een 3D model moet openen, bekijken en opmeten.

En denk eraan: je kunt altijd tijdens je abonnementsperiode overstappen van SketchUp Go naar SketchUp Pro of Studio!

Overzicht

SketchUp Free SketchUp Go SketchUp Pro SketchUp Studio
Commercieel gebruik ✔️ ✔️ ✔️
Support ✔️ ✔️ ✔️
Web ✔️ ✔️ ✔️ ✔️
3D Warehouse ✔️ ✔️ ✔️ ✔️
iPad ✔️ ✔️ ✔️
Desktop ✔️ ✔️
LayOut ✔️ ✔️
Extension Warehouse ✔️ ✔️
PreDesign ✔️ ✔️
V-Ray ✔️
Scan Essentials ✔️


Moeiteloze creatie en collaboratie in SketchUp 2023

Welkom bij de volgende stap in creatieve verkenning: SketchUp 2023 is live!

Met de introductie van SketchUp 2023 biedt SketchUp een naadloze samenwerking tussen Revit en SketchUp door middel van de Revit Importer voor Studio en wordt de workflow versoepeld met de verbeterde modelleertools.

In deze nieuwe versie van SketchUp worden twee belangrijke tools binnen de industrie verbonden: SketchUp & Revit! De Revit Importer is een geweldige aanwinst van het SketchUp Studio abonnement voor iedereen die met allebei de softwarepakketten werkt of wil werken..

Verbeteringen aan belangrijke tools versoepelen de workflows in de desktop applicatie. Met de krachtige toolset van SketchUp 2023 ligt een nieuw meesterwerk binnen handbereik

Zoals de SketchUp community gewend is, is er ook weer een nieuw schaalfiguur en ditmaal zijn het er zelfs twee! In 2023 zijn dit Senior Software Engineer Heather en haar kat Lily.

SketchUp Studio bevordert de interoperabiliteit


Voor een volledige download van het gebruik van de Revit Importer, bekijk deze Engelstalige Skill Builder.

Bespaar uren op uw Revit-naar-SketchUp workflow
Met de nieuwe importfunctie binnen een Studio abonnement worden Revit modellen nauwkeurig en efficiënt omgezet naar SketchUp geometrie. Zo werken teams en stakeholders beter samen in verschillende projectfasen.

Er bestaan al verschillende workarounds om Revit modellen naar SketchUp te exporteren, maar deze nieuwe importeertool bespaart de meeste tijd, is nauwkeuriger in geometrie conversie en creëert veel lichtere modellen.

Modelstructuren tussen Revit en SketchUp worden behouden en Revit families en lagen worden netjes vertaald naar groepen, componenten en tags in SketchUp. Zo bespaar je veel tijd die anders verloren zou gaan aan modelopruiming en kan het project in alle nauwkeurigheid voortgezet worden. Zo kan iedereen zich concentreren op wat essentieel is: het verfijnen van het ontwerpidee.

Redenen om de Revit Importer te gebruiken

  • Verbeter de samenwerking met project stakeholders die Revit producten creëren.
  • Behoud van modelstructuren voor minder opschoning.
  • Importeer Revit modellen in SketchUp om snel nieuwe ideeën uit te werken.
  • Bouw efficiënter; het geïmporteerde Revit-bestand wordt automatisch geoptimaliseerd voor eenvoudigere geometrie-manipulatie in SketchUp en reduceert de bestandsgrootte aanzienlijk.
  • Overtuigen met visuals; Revit materiaalkleuren en transparanties worden gerespecteerd tijdens het importeren om visualisatieworkflows te versnellen.
  • Zet Revit levels eenvoudig om naar SketchUp sectievlakken.

De Revit Importer is een native functionaliteit in de desktop applicatie van SketchUp Studio. Klanten die al een Studio abonnement hebben krijgen toegang tot deze functie zodra zij updaten naar de 2023 versie.

Klanten met een Pro abonnement kunnen de Revit Importer uit SketchUp Studio 2023 tijdelijk testen om deze nieuwe workflow te evalueren en te zien of een upgrade naar Sketchup Studio de moeite waard is. Voor deze workflow is geen Revit licentie nodig.

Ontdekbare en verbonden workflows
Met het nieuwe installatieprogramma van Studio* ontdek, download en installeer je alle tools die nodig zijn voor geavanceerde workflows en complexe projecten.

Het abonnement bevat ook:

  • V-Ray 6 voor het maken van natuurgetrouwe renders
  • Scan Essentials voor het importeren van puntenwolkgegevens

Beide zijn eind 2022 uitgebreid met nieuwe functionaliteiten.

*Let op: Studio is een Windows-only abonnement.

Grote veranderingen voor desktop

Bouw alles sneller met nieuwe modelleer- en documentatiefuncties in SketchUp for Desktop. Ontdek een gloednieuwe Flip-tool die ontwerpelementen voorspelbaar spiegelt en beheer DWG-bestanden in LayOut.

Flip met vertrouwen

Laat het gokken bij Flip-transformaties voor wat het is met de gloednieuwe Flip tool. Visualiseer vooraf het vlak waarlangs je de selectie wilt spiegelen en beweeg vervolgens over de rode, groene of blauwe vlakken om de juiste oriëntatie te bevestigen. Klik om te spiegelen! Minder kliks en vervolgens herhaaldelijk het proces ongedaan maken betekent dat er meer tijd is voor het ontwikkelen van een symmetrische relatie, het evalueren en het aanpassen.

Pro Tip: Snel een spiegelrelatie in een model aanbrengen om efficiëntere componenten te bouwen of symmetrisch georiënteerde kopieën te maken? Schakel de Flip tool in om de kopieermodus te activeren, en maak een kopie die symmetrisch is met je selectie.

Regeer over refereren in LayOut

De interoperabiliteit in LayOut is verbeterd door de mogelijkheid om geïmporteerde DWG-bestanden als referenties te beheren. Klinkt dat bekend? Het is hetzelfde proces voor het beheren van bestanden met referenties in LayOut, maar nu is dit ook beschikbaar voor alle afbeeldingen, tekstbestanden of AutoCAD-tekeningen.

Bekijk alle externe bestandsreferenties, ontvang meldingen als een bestandsreferentie verouderd is, en update, relink, of verwijder een bestandsreferentie met behulp van de File Reference Manager.

Beter nog, alle aangepaste stijlbewerkingen (lijngewichten, schaal en viewportposities) blijven intact, zelfs wanneer referentiebestanden worden bijgewerkt. Documenteer en presenteer zonder zorgen, omdat je weer dat alle referenties up-to-date zijn, zonder dat eerder LayOut- en stylingwerk verloren is gegaan.

Een echte Renaissance vrouw als Scale Figure

Van kaasmaken en ijsklimmen tot het redden van wilde katten, er is niet veel dat Heather niet kan. En alsof dat nog niet genoeg is, is ze ook nog Senior Software Engineer bij SketchUp. Ze heeft ze een belangrijke bijdrage geleverd aan de updates van SketchUp 2023. Lees meer over Heather en haar kat, Lily. Zij zijn het nieuwe 2023 schaalduo.

Een verbeterd, hoogwaardig aanbod

Van de Studio revisie tot de cross-subscription modelleer verbeteringen, SketchUp heeft de workflow wederom verbeterd om uw creativiteit in 2023 de vrije loop te laten. Duik in de volledige release notes en ontdek alles wat je moet weten om naadloos in 3D te creëren en te modelleren.

Al een Pro of Studio abonnement? Krijg toegang tot de tijdbesparende verbeteringen van SketchUp 2023 door het hier te downloaden of log in in je Trimble Account.

Natuurlijk is het ook mogelijk om de SketchUp Studio subscription 30 dagen te proberen.

Aanschaffen of upgraden kan via onze resellers.


De Pantry: van eerste schets tot volwaardig project

De Pantry: van eerste schets tot volwaardig project

Goede ideeën komen niet zelden midden in de nacht opzetten. Zo ook bij Lukas Lagerweij, die van origine gespecialiseerd is in industrieel ontwerp en 3D visualisatie. Tijdens een gezellige avond met vrienden kregen zij ineens het idee voor de Pantry: een onbemande streekwinkel op locaties waar weinig tot geen mogelijkheden zijn om dagelijkse boodschappen te doen.

Aangezien het idee nog vers in zijn geheugen zat en hij de volgende ochtend de details misschien al vergeten was, ging Lukas bij thuiskomst direct in SketchUp aan de slag. Tussen 2 en 3 uur ‘s nachts creëerde hij zijn eerste moodboard voor de Pantry, zodat hij met een gerust gevoel naar bed kon gaan. De volgende ochtend bleek het dus een vruchtbare avond te zijn geweest en kon het concept verder uitgewerkt worden.

 


Eerste moodboard gecreëerd in SketchUp tussen 2 en 3 uur ‘s nachts

 

“Als je midden in de nacht ineens een goed idee krijgt, is SketchUp echt je beste vriend. Je kan er direct je ideeën in 3D mee uitwerken, zodat je je spontane ingevingen direct vastlegt en het de volgende ochtend niet weggezakt is. Zo kun je met een leeg hoofd gaan slapen en lig je niet te malen over ideeën die je de volgende dag op papier wilt zetten.”, aldus Lagerweij.

Met een printje van het moodboard onder de snelbinder ging hij vervolgens langs een aantal mensen voor wie de Pantry een goed concept zou kunnen zijn. “Je legt dan kort en bondig het idee uit. Aan de hand van het plaatje denken mensen met je mee en kunnen er direct stappen gemaakt worden in de uitwerking van het verdere concept. Zo’n praatplaatje maakt dus iets wat zich nog in een vroeg stadium bevindt toch al een stuk concreter en enthousiasmeert de betrokken partijen enorm.” vervolgt hij.

Ondanks dat er tussen het initiële idee en de uitwerken van de productie en de vergunningsaanvraag een paar maanden zat, kon er toch al snel begonnen worden met bouwen. “Ook in die fase waren SketchUp en met name LayOut heel belangrijk voor mij. Met SketchUp visualiseer ik namelijk het concept snel en toch gedetailleerd in 3D. En met LayOut werk je heel snel de werk- en detailtekeningen uit, die je weer kan inzetten bij een vergunningsaanvraag. En we gebruikten die tekeningen ook bij de bouw van de pantry.”, legt hij uit.

 


Gedetailleerde aanzichttekeningen van de Pantry gecreëerd in LayOut

 

Van idee tot het daadwerkelijke eindproduct: het eerste schetsje in SketchUp evolueerde tot een volwaardig project. Een andere visualisatietool die hij veelvuldig bij het project inzette, is Twinmotion. “Twinmotion is een 3D rendertool die eigenlijk direct feedback geeft op je ontwerpbeslissingen. Het werkt met hetzelfde gebruiksgemak als SketchUp en je hebt er in zeer korte tijd fotorealistische beelden en animaties mee gecreëerd. Zo zien betrokken partijen die wat minder affiniteit hebben met 2D tekeningen en schetsen ook direct wat je voor ogen hebt met je concept. Je laat het concept in de natuurlijke omgeving zien, dus hoe het er daadwerkelijk uit komt te zien. Het geeft direct een helder beeld van de werkelijkheid en hoe het gebouwd wordt. Zo laat je omwonenden en belanghebbenden kennismaken met het concept. De fotorealistische presentatie heeft ook een een hoge wow-factor, waardoor het sneller overtuigt!”, legt Lukas de voordelen van een 3D rendertool uit.

 


Fotorealistische weergave van de Pantry in de daadwerkelijke omgeving

 

“In Twinmotion komen je ideeën ook echt tot leven. Doordat je met fotorealistische materialen en belichting kunt werken, zag je eigenlijk direct hoe de Pantry er straks in het echt uit zou komen te zien. Zo kan ik dus ook zelf heel snel ontwerpbeslissingen maken, omdat ik direct feedback krijg op materiaal- en belichtingskeuzes.”, vervolgt Lagerweij zijn relaas over Twinmotion.

 


Enkele fotorealistische renders uit Twinmotion van zowel interieur als exterieur

 

Bij het bouwen van de pantry is gekozen om - net als de producten die er straks verkocht worden - zoveel mogelijk het materiaal uit de regio te halen. “Zo hebben we het hout via de Wilpsche Stoomhoutzagerij en de aluminium puien via Aarnink uit Deventer. Het geheel heeft een natuurlijke en rustige uitstraling. Hierdoor past het eigenlijk perfect in een landelijke omgeving en springt het niet teveel in het oog. Het kleurrijke tafereel wat zich achter de glazen pui afspeelt, zou dan voldoende aandacht moeten trekken om mensen de Pantry in te lokken.”, legt Lagerweij de uiteindelijke materiaalkeuzes uit.

 


De eerste Pantry gebouwd aan de Rijkstraatweg te Wilp

 

Op 24 oktober 2021 was met de officiële opening in Wilp de eerste Pantry een feit. Hopelijk gaan er meer Pantry’s in de toekomst volgen. Zoals bijvoorbeeld op het station Ede-Wageningen, waar inmiddels al een aanvraag voor is ingediend.

 

 

“Als je midden in de nacht ineens een goed idee krijgt, is SketchUp echt je beste vriend.”
Lukas Lagerweij - Pantry Nederland

 

Pantry Nederland
Rijksstraatweg 41a in Wilp

T +31(0)6 27 25 68 44
E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
W www.pantry.nl


Nieuwsbrief

Vul op deze pagina uw gegevens in en blijf op de
hoogte van al het nieuws rond SketchUp Pro.

Contact

Uw SketchUp Pro importeur:

Design8 bv
Edisonstraat 24 | 4004 JL TIEL, Nederland

T +31 (0)344 577 884
W www.design8.eu
E info@design8.eu