• +31(0)344 577 884
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Een probleem in LayOut oplossen

Als er een fout optreedt bij het maken van documenten in LayOut, kan het foutenrapportagesysteem BugSplat u vragen om informatie te sturen.

Ook heeft LayOut af en toe problemen met het verzenden van hardware versnelde vectorafbeeldingen.

De paragrafen in dit artikel laten u kennismaken met het BugSplat rapportagesysteem en wat u moet doen als u het probleem van vectorafbeeldingen ervaart.

Hardware versnelde vectorafbeeldingen

Het probleem
Er is een verbetering aangebracht in LayOut 2014 dat de grafische kaart gebruikt om SketchUp modellen die in Vector mode renderen te helpen verwerken. Deze verbetering vraagt echter om extra videogeheugen. Het zal evenveel geheugen gebruiken als de grafische kaart tot een bepaalde limiet kan ondersteunen. Voor de meeste gebruikers zal dit geen probleem zijn, maar er kunnen zich problemen voordoen als de grafische kaart ten onrechte meldt dat het meer videogeheugen kan ondersteunen dan het werkelijk kan. Sommige gebruikers kunnen tegen problemen aanlopen waarbij SketchUp of LayOut consequent zal crashen wanneer ze grote modellen (10.000 vlakken of meer) proberen te vectoriseren, in het bijzonder gebruikers met laptops of andere types machines met de videokaart ingebouwd in het moederbord.

De symptonen
Gebruikers die de gevolgen hiervan ondervinden, zullen niet in staat zijn om vector rendering in SketchUp of LayOut te gebruiken voor grote modellen met 10.000 vlakken of meer. Ze krijgen waarschijnlijk een crash en mogelijk een foutmelding van hun video driver.

Probleem oplossen

  • Sla het LayOut bestand op in 2013-indeling door te klikken op File > Save As , klik bij Format op LayOut Version 2013 en klik vervolgens op Save. U kunt het resulterende bestand dan openen met LayOut 2013.
  • Schakel de hardwareversnelling uit in SketchUp, waardoor ook de hardwareversnelling in LayOut wordt uitgeschakeld:
    1. Klik op Window (Microsoft Windows) of SketchUp (macOS) > Preferences > OpenGL
    2. Schakel de optie Use Hardware Acceleration gebruiken uit
    3. Klik op OK
    4. SketchUp sluiten
    5. LayOut openen. Hardwareversnelling moet nu worden uitgeschakeld in LayOut
    6. Verminder uw SketchUp model tot minder dan 10.000 faces / vlakken.

Geavanceerde oplossing
Er is een manier om hier volledig omheen te werken. We raden deze stappen echter alleen aan voor gebruikers die zich comfortabel voelen bij het manipuleren van systeembestanden en -instellingen. U dient zich uit te stellen tot een IT- of computerbeheerder als u zich niet comfortabel voelt met de onderstaande stappen:

Er is een verborgen voorkeur genaamd HLRItemBufferMaxSize om de grootte van de rastertextuur die de vector renderer gebruikt voor hardwareversnelling te controleren. Deze instelling kan gebruikt worden:

  • Geef ontbrekende vlakken weer: Hoe groter de textuurgrootte, hoe kleiner de kans dat u ontbrekende vlakken ziet.
  • Verminder de grootte van de rastertextuur zodat de hardware versnelde vectorweergave minder videogeheugen nodig heeft. De interne standaard is 8192. Probeer het in te stellen op 4096, 2048 of 1024 en kijk of het probleem verdwijnt. Merk op dat deze lagere resolutie soms kleine ontbrekende vlakken kan produceren.
  • Schakel hardware versnelde vector rendering volledig uit door HLRItemBufferMaxSize in te stellen op 0. Vector rendering zal net zo lang duren als in LayOut 2013.

Windows instructies
In het startmenu Programma's en bestanden zoeken, typt u 'regedit.exe' in en voert u deze uit door op de Enter toets te drukken. Het is het beste gebruik om een reservekopie van het register te maken voordat u wijzigingen aanbrengt. Om dit te doen, klikt u op File > Export en slaat u het back-upbestand vervolgens op een geschikte plaats op.

  1. Navigeer in RegEdit naar HKey_CURRENT_USER/Software/SketchUp/SketchUp 201x/Preferences
  2. Klik op Edit > New > DWORD om een nieuwe waarde te creëren.
  3. Noem het HLRItemBufferMaxSize en zorg ervoor dat de waarde is ingesteld op 0 om de functie uit te schakelen - een getal tussen 0 en 8192 om de limiet te verlagen, of 16384 om de limiet te verhogen en nog betere kwaliteit te krijgen.

Mac instructies
Bewerk uw com.sketchup.SketchUp.201x.plist die zich onder ~/Library/Preferences bevindt. In de Preferences sectie van deze plist, voeg een nieuwe rij HLRItemBufferMaxSize of typ Number. Geef het een waarde zoals 0 om het uit te schakelen, een getal tussen 0 en 8192 om de limiet te verlagen, of 16384 om de limiet te verhogen en nog betere kwaliteit te krijgen.

Bug Splat in LayOut

BugSplat (www.bugsplatsoftware.com) is een softwaretoepassing van derden die in LayOut is geïntegreerd om de kwaliteit van het product te helpen verbeteren. BugSplat helpt de ontwikkelaar bij het oplossen van niet-herstelbare LayOut fouten of crashes. BugSplat biedt een mechanisme waarmee u informatie over alle crashes naar ons kunt sturen om problemen op te lossen.

In het zeldzame geval dat LayOut crasht, ziet u een dialoogvenster dat u de mogelijkheid biedt om de informatie over de crash te sturen. Als u besluit de informatie te verzenden, worden de volgende gegevens verzameld:

  • Uw versie van LayOut
  • Uw taalinstelling, zoals het Engels
  • Een 'stack trace' van de bug die de ontwikkelaar in staat stelt om de exacte regel van de code te zien waar LayOut is gecrasht
  • Een lijst van LayOut code afhankelijkheden
  • (optioneel) Uw naam en e-mailadres
  • (optioneel) Een beschrijving van wat u voor de crash deed....


Nieuwsbrief

Vul op deze pagina uw gegevens in en blijf op de
hoogte van al het nieuws rond SketchUp Pro.

Contact

Uw SketchUp Pro importeur:

Design8 bv
Edisonstraat 24 | 4004 JL TIEL, Nederland

T +31 (0)344 577 884
W www.design8.eu
E info@design8.eu