fbpx
Een constructief model met M Moser Associates
Een constructief model met M Moser Associates

Een constructief model met M Moser Associates

SketchUp sprak met Jason Li, Associate en Charles Corley, Director of Organational Development bij M Moser Associates, over hoe virtueel ontwerpen en bouwen een aanvulling vormt op een geïntegreerde projectontwerp en -levering.

In de afgelopen vijftien jaar heeft M Moser, een wereldwijd opererend AEC-bedrijf met een uitgebreide staat van dienst op het gebied van werkplekontwerp en -bouw, SketchUp en LayOut niet alleen gebruikt voor het ontwerp en de conceptualisering, maar ook als een belangrijk communicatiemiddel tijdens het gehele projectuitvoeringsproces.

Wat betekent de term "VOC" voor M. Moser?
Charles: Het betekent Virtueel Ontwerp en Constructie en daarmee bedoelen we een volledig construeerbare 3D modelleerworkflow die elke belanghebbende in staat stelt om een project te begrijpen en eraan deel te nemen. Wij kunnen een werkende virtuele omgeving creëren die alles duidelijk maakt voor alle projectdeelnemers, ongeacht opleiding of ervaring. In plaats van te vertrouwen op een sterk gecodeerde of platte en abstracte set van documenten, is een visuele referentie universeel. Een bureau ziet eruit als een bureau; een wand ziet eruit als een wand. Je hebt geen expertise van constructiedocumenten nodig om het volledig te begrijpen en er mee te kunnen werken.

M Moser geeft er de voorkeur aan om zoveel mogelijk verantwoordelijkheid te nemen voor een project. Het beste scenario is dat we de ontwerper, ingenieur, inkoper en aannemer zijn. Het te leveren product, zoals je wilt, is het voltooide project. In al onze kantoren wereldwijd maken we gebruik van virtueel ontwerp en constructie uit een behoefte om iedereen elkaar te laten begrijpen. We hebben een reeks van culturen, inzichten en achtergronden in de bouw. We willen dat mensen zich engageren en het beste uit elkaars bijdrage en expertise halen door het bouwen van een project in SketchUp ruim voor het bereiken van de bouwplaats. VOC is een communicatietool die het voor elkaar krijgt iedereen op het juiste pad naar het juiste resultaat te zetten.

Op welk soort projecten focussen jullie als bedrijf?
Charles: Wij ontwerpen en bouwen werkplekken. Niet alleen bedrijfskantoren, maar ook bedrijfscampussen, laboratoria, privéklinieken, private onderwijsinstellingen en alle soorten werkplekken. Noem het maar op, of we hebben het gedaan.

Het gebruik van een veelzijdige tool zoals SketchUp is ook zeer belangrijk, omdat dit soort projecten steeds kunnen veranderen. Bij de meer traditionele bouwprojecten moet je de zaken goed op orde hebben voordat je de volgende zaken kunt aanpakken, zoals het verlenen van vergunningen, structurele berekeningen en het bestellen van materialen. Maar werkplekken, zelfs extreem grote, kunnen flexibel blijven in het ontwerp. Zelfs de grootte van het pand kan aanzienlijk veranderen. Afdelingen kunnen zich verplaatsen. Fusies en overnames kunnen het hele kantoorlandschap veranderen. De flexibiliteit van SketchUp stelt het hele team, inclusief klanten, specialisten en aannemers, in staat om bij te blijven.

Virtuele constructie begint tastbaar te worden.

Render; niet alleen een mooie gevel, maar ook de techniek springt even in het oog.

Wat is uniek aan de manier waarop jullie werken?
Charles: In sommige opzichten zijn we een soort van enfant terrible. We zijn radicaal over verandering en zijn voortdurend in ontwikkeling wat betreft onze manier van denken over bouwinformatie. Waar veel bedrijven doordrenkt zijn van meer traditionele documentatie, proberen we elke registratie van bouwinformatie een bijproduct te maken van de echte samenwerking en 3D werkzaamheden.

We willen geen stapels documenten sturen naar mensen die het nog nooit eerder hebben gezien en zeggen: "Ga dit lezen en bel ons terug met een prijs". We betrekken ze liever vanaf het allereerste moment. Dit betekent dat alle ambachten, aannemers, leveranciers en de klant in 3D samenwerken, van concept tot oplevering.

We proberen aan de boom te schudden waar veel mensen niet willen veranderen. Jason en ik hebben veel oorlogsverhalen over hoe mensen ongelooflijk koppig zijn om te veranderen en geen alternatieven willen overwegen. We hebben een heleboel aannames gebroken, zoals: "Je kunt SketchUp niet gebruiken om officiële documenten naar de overheid te sturen," of "Het is niet nauwkeurig genoeg," of "We kunnen niet samenwerken met consultants die andere programma's gebruiken". Deze argumenten zijn allemaal ontkracht en in de vergetelheid geraakt.

Jason: M Moser kan worden beschouwd als vrij uniek in de industrie, omdat onze focus niet alleen op het ontwerp ligt. We moeten rekening houden met de aannemers en de bouw. Voor veel bedrijven eindigt hun rol met het overhandigen van de ontwerpen en de afgeronde documenten, terwijl wij een volledig resultaat overhandigen. En zelfs verder dan dat, gaat onze rol soms door in de exploitatie en het onderhoud.

Bouwkundige detaillering in LayOut kan als sjabloon voor alle projecten in een regio gebruikt worden.

Jullie ontwerpers zijn belast met de productie van construeerbare modellen. Kunnen ze dit tijdens de eerste stap doen?
Charles: Niet elke ontwerper heeft de ervaring om de bouw echt te begrijpen. Ze hebben de neiging om de ontwerpintentie te tekenen, dan moeten ze met anderen samenwerken om te ontdekken wat er mogelijk is.

Als voorbeeld: onlangs hadden we nog een team dat een ingewikkelde receptiebalie besprak. De aannemer in de kamer wees erop: "Als de tafel vier centimeter korter zou zijn, kunnen we standaard componenten gebruiken en hoeven we geen maatwerk onderdelen te maken." De ontwerper heeft de aanpassing direct gemaakt er van uitgaand dat het niet echt van invloed zal zijn op het algemene uiterlijk, maar dat het wel een aanzienlijke vermindering van de kosten en de doorlooptijd betekent. Duizenden samenwerkingsgesprekken zoals deze komen constant voor, waarvan er weinig mogelijk zouden zijn in 2D.

Jason: We werken dagelijks samen; het is niet echt als een fabriek waar ik mijn werk doe en aan iemand anders werk doorga, of "Hier is een stapel tekeningen, ga jij het maar doen". Projecten worden gerealiseerd door middel van discussie en brainstormen. Mensen hebben verschillende achtergronden en op deze manier kunnen we echt voorkomen dat er misverstanden ontstaan over wat de ontwerper van plan is.


De virtuele bouwvolgorde kan maanden op de bouwplaats besparen.

Mensen zullen altijd verschillende meningen hebben, dus gaat het altijd zoals gepland?
Charles: Wat je in onze vergaderingen ziet is een groep mensen van heel verschillende professies, kijkend naar een model dat rondgedraaid wordt op een groot scherm. De persoon die de vergadering leidt komt niet met alle antwoorden, zij zijn de "belangrijkste vragensteller". Het team beantwoordt de vragen samen, markeert het live model en neemt schermafbeeldingen. Ze praten over wat er moet veranderen en brengen deze veranderingen soms zelfs on-the-fly aan. Het is een activiteit van het team.

De notie van succes komt meestal van de klant, maar vaak zijn er meerdere meningen. De één kan zeggen, "Ik wil er zeker van zijn dat ik het juiste aantal vergaderruimtes heb;" een andere persoon zegt, "Ik wil er zeker van zijn dat we op tijd klaar zijn;" terwijl een andere persoon zegt, "Ik wil er zeker van zijn dat mijn baas die uit het buitenland komt, gelukkig is," enzovoort. Die doelstellingen voegen zich samen en vormen de definitie van een succesvol project.

Jason: We gebruiken VDC als methodiek om ervoor te zorgen dat ontwerpers, ingenieurs, professionals, specialisten en de klant op hetzelfde platform kunnen communiceren. Ons doel is dat iedereen de projectdoelstellingen begrijpt om zodoende resultaten te bereiken.

Samenwerking gedurende een project zorgt voor een vlotte levering.

Een strakke receptie voor, tijdens en na de bouw.

Het bouwen van construeerbare 3D modellen lijkt een tijdrovende oefening te zijn. Is het efficiënter dan het lijkt?
Charles: Velen zouden zeggen dat je in AutoCAD sneller of gemakkelijker iets kunt doen dan in SketchUp. Wij hebben vastgesteld dat dit niet het geval is als je het op een intelligente manier gebruikt. Er is vaak een verkeerd inzicht in de efficiëntie van de tijd. Geef een project aan een paar tekenaars en zij kunnen honderden uren besteden aan de tekeningen, zonder de tijd te nemen om de constructie te begrijpen. Een senior belanghebbende zou dan elke pagina van de tekeningen moeten doornemen om ze te controleren en hierbij de 20 jaar ervaring nodig hebben om het effectief te kunnen ontcijferen. Dan zijn er nog de perspectieven. Visualisatie professionals kunnen een overmatige hoeveelheid tijd besteden aan het opzetten van mooie -maar slechts een beperkt aantal- renders. Al die uren tellen echt op.

Jason: VOC dwingt de mensen die de tekeningen maken om na te denken over wat ze bouwen, ze kunnen niet zomaar lijnen trekken. Met onze methodologie creëert de modelbouwer alles in SketchUp.

Vervolgens delen ze het model op in verschillende viewports in LayOut om meteen te kunnen zien of er iets niet werkt. Het belangrijkste verschil is dat eventuele wijzigingen direct in de hele set terug te vinden zijn. Het werk van iedereen is sneller en gemakkelijker. De hele workflow is gecomprimeerd en voor iedereen duidelijk in een oogopslag. Fouten zijn schrijnend, "Oh, kijk, deze muur komt niet goed overeen met het middenkader.". We kunnen zien waar de ‘bouwbaarheid’ correct is en waar het faalt, zodat we het vroeg kunnen ondervangen. Er wordt ook minder tijd besteed aan visualisaties. We kunnen een Extension gebruiken om binnen minuten in plaats van uren perspectieven te maken vanuit elke positie.

Het vinden van een conflict hier, is een stap dichter bij het elimineren van problemen ter plaatse.

Iedereen op dezelfde lijn krijgen met ‘exploded’ 3D animaties

Welke perspectieven kunnen uw klanten verwachten in de vroege ontwerpfases?
Jason: We streven er wel naar om spectaculaire beelden te leveren om ons idee over te brengen. Op een gegeven moment hadden we een team van visualisatie specialisten gewijd aan rendering, maar het werd een knelpunt omdat er tijd moest worden geboekt met de weinige 3D professionals die in die software waren opgeleid.

We hebben nu manieren gevonden om zoveel mogelijk te doen in SketchUp, wat de snelste manier is. Er is geen steile leercurve. Het is voor iedereen toegankelijk en iedereen kan het gebruiken om prachtige renderings met Extensions te maken. We hebben niet zoveel specialisten nodig. In Shanghai en Singapore gebruiken we renderers zoals Enscape. In India leunen we meer op CPU-gebaseerde renderers, waaronder SU Podium.

Charles: We hadden ook een probleem met de perspectieven van derden. Een ontwerper zou een freestyle ontwerp maken om iets beter te laten lijken. In dit proces hebben ze misschien een gedetailleerd inzicht in hoe het interieur eruit zou kunnen zien, maar ze lieten vaak de ventilatieopeningen, toegangspanelen, verbindingslijnen en sproeiers weg omdat ze die lelijk vonden. Erger nog, ze zouden voorwerpen vergroten of verkleinen om een verkeerde indruk te geven van wat men zou ervaren.

Door over te stappen op de VOC-methodologie zorgen we ervoor dat de perspectieven ook natuurgetrouw blijven. Ook kunnen we direct mooie renderings leveren, zodat je snel vanuit een andere invalshoek kunt kijken. Er gaat een handigheid verloren bij het creëren van perspectieven met andere workflows, waarbij dezelfde beperkte aanzichten steeds opnieuw worden bijgewerkt.

Render; een visueel verbluffende werkplek is een productieve werkplek.

Is jullie methode grensoverschrijdend?
Charles: We hebben onze aanpak ontwikkeld omdat we werken met aannemers die op zeer verschillende manieren getraind zijn en tot op zekere hoogte werkt dat vandaag de dag nog steeds zo. Wij denken echter dat het constructie-aspect van VOC overal toepasbaar is. Het is erg waardevol om virtuele mock-ups te kunnen maken en te zeggen: "Weet je zeker dat dit is wat je wilt? Want kijk hier, dit kan beter."

Construeerbare modellen elimineren de verspilling van grondstoffen en materialen en zorgen voor een ongekende aandacht voor detail voordat ze de locatie bereiken. Als je alles in een project ziet als afzonderlijke systemen die bij elkaar moeten komen, is er veel coördinatie nodig in wat van oudsher de ontwikkelingsfase van het ontwerp werd genoemd. We kiezen er nu voor om dit ‘geïntegreerde ontwikkeling’ te noemen, omdat we in wezen de stroom-, licht-, scheidings- en meubelsystemen combineren.

In de geïntegreerde ontwikkelingsfase vindt een groot deel van de verandering plaats en worden beslissingen genomen. Documentatie voor het archief is het herdenken van wat we tijdens al deze samenwerkingen zijn overeengekomen. Documenten zijn misschien nog steeds nodig, maar ze leggen vast wat al door iedereen is uitgewerkt en begrepen en dienen niet om die overeenstemming te bereiken. Dat werd gedaan door middel van een zeer construeerbaar model - een virtuele constructie.

Foto; het eindproduct, een strakke en representatieve ruimte met natuurlijke materialen.

Over M Moser Associates
M Moser Associates is sinds 1981 gespecialiseerd in het ontwerpen en leveren van werkplekomgevingen, met klanten uit het bedrijfsleven, de particuliere gezondheidszorg en het onderwijs. Met meer dan 900 medewerkers in 16 kantoren op drie continenten biedt het bedrijf een holistische benadering van fysieke en digitale werkplekomgevingen op alle schalen.


Nieuwsbrief

Vul op deze pagina uw gegevens in en blijf op de
hoogte van al het nieuws rond SketchUp Pro.

Contact

Uw SketchUp Pro importeur:

Design8 bv
Edisonstraat 24 | 4004 JL TIEL, Nederland

T +31 (0)344 577 884
W www.design8.eu
E info@design8.eu