Gaming

Uncharted 2

SketchUp Pro wordt veel gebruikt in de gaming industrie. In dit praktijkvoorbeeld komt Robh Ruppel aan bod, ontwikkelaar van de game 'Uncharted 2: Among Thieves'. Hierin legt Robh uit, hoe hij SketchUp gebruikt voor het creëren van settings voor zijn games.

Robh Ruppel is werkzaam als Art Director bij Naughty Dog, een game-ontwikkelaar in Santa Monica, California. Zijn grootste succes boekte Robh met de game 'Uncharted 2: Among Thieves'. Hiermee won hij in 2009 de felbegeerde award voor Game van het Jaar. Het meest interessante hieraan is het feit dat Robh heel veel gebruik heeft gemaakt van SketchUp in zijn werk voor 'Uncharted 2: Among Thieves'.

De eerste keer dat Robh in aanraking kwam met SketchUp was bij Ravensoft, eveneens een game ontwikkelaar. Daar was hij op bezoek en ze lieten hem enkele dingen zien die ze met SketchUp aan het bouwen waren voor een spel. Robh was dusdanig onder de indruk dat hij het programma zelf installeerde en weer begon aan een nieuwe leercurve met nog een programma. Al snel ontdekte hij hoe simpel en krachtig het was. Volgens Robh zal het zeker geen high-end pakketten gaan vervangen. "Maar het heeft dusdanige verborgen krachten en mogelijkheden die het modelleren en ontwerpen heel gemakkelijk maken."

Voor Uncharted 2 heeft Robh dus uitvoerig gebruik gemaakt van SketchUp. "Na het ruwe schetswerk voor de game komt SketchUp aan bod en gaat het echt om het ontwerpen van de game setting. Van 'hoe hoog is het plafond?' tot 'hoe dik zijn de pilaren?', met SketchUp kan ik pas echt ontwerpbesluiten in de derde dimensie maken. Je kunt namelijk verschillende vormen en proporties snel en eenvoudig in 3D uitproberen.", als Robh Ruppel. "Hierdoor wordt het proces van een game ontwikkelen accurater en eveneens veel sneller uitgevoerd. Daarom is SketchUp mijn keuze, gewoon omdat het zo snel en eenvoudig is. Ik kan het ook allemaal opbouwen in Maya, maar in SketchUp gaat het gewoon veel sneller. Ook de export van .obj bestanden is ideaal, omdat andere 3D artiesten mijn ontwerpen direct kunnen gebruiken."

 


Van SketchUp tot definitieve game

Bekijk hier hoe Robh Ruppel SketchUp Pro inzette om 'Uncharted 2: Among Thieves' te ontwerpen:

Bron: Sketchupdate.blogspot.com en www.sketchupartists.org